Hlavní obsah

Historický parní vůz Josefa Božka je po 200 letech opět probuzen k životu

– Praha
Novinky, ČTK, km

Národní technické muzeum v Praze připomnělo návštěvníkům dvousetleté výročí existence parního vozu, který vymyslel Josef Božek. Repliku v pohybu tak mohli o víkendu návštěvníci obdivovat v Národním technickém muzeu v Praze v rámci výstavy Parní stroje v českých zemích.

Historický parní vůz Josefa Božka je po 200 letech probuzen opět k životuVideo: Novinky

 
Článek

Třídenní program připravený ve spolupráci s Českým vysokým učením v Praze byl určený pro rodiče s dětmi, ale i zájemce o historii parních strojů a dějiny automobilové dopravy. Nechyběla ani replika Božkova parovozu, na které se návštěvníci mohli svézt.

Český vynálezce a mechanik pražské polytechniky Josef Božek představil první parou poháněný vůz na našem území 24. září 1815 v Královské oboře, dnešní Stromovce.

„Cílem pana Božka bylo vůbec se svézt, takže tento automobil nemá žádné brzdy. V té době také ještě nikdo neznal volant, takže se řídí klikou. Má to jeden ovládací prvek, kterým se pouští pára do stroje. Tím se stroj spouští. Když člověk potřebuje změnit směr - couvat, tak musí řidič slézt pod automobil, přehodit páky a rozjet se. Nebo musí automobil roztlačit směrem vzad,“ popisuje základní principy fungování vozidla restaurátor parních strojů z Muzea starých strojů Martin Holota.

Kromě ukázkové jízdy repliky Božkova parovozu čekal o víkendu návštěvníky muzea i další bohatý program. Edukační pracovníci muzea mimo jiné vysvětlili principy fungování parních strojů na modelech. Závodní formuli nabídl například stánek Strojní fakulty ČVUT. Zájemci o historii měli jedinečnou příležitost nahlédnout pod kapoty historických vozů ze sbírky expozice Doprava. Promítala se i projekce filmu Posel úsvitu o Josefu Božkovi z roku 1950.

„Josef Božek, který neměl příliš velké finanční prostředky, se rozhodl, že ten nový vynález aplikuje na ten samohybný vůz. Tam stačil parní stroj menší a tím pádem nebyl tak drahý. Jeho stavba ho tedy nepřišla tak draho, protože nebyly potřeba velikánské odlitky. On vlastně předběhl mnohem významnější země v automobilismu, jako bylo například Německo,“ vzpomíná na úspěchy Božka kurátor strojírenských sbírek Národního technického muzea v Praze Radko Kynčl.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám