Hlavní obsah

Posádka Baťovy Electry: Byla to ohromná odpovědnost, má neuvěřitelnou cenu

Novinky, Alex Švamberk
Praha

Po devítidenním letu z Kanady přistál ve čtvrtek v Praze na letišti Točná Lockheed L-10 Electra, který využívala koncem třicátých let firma Baťa. Posádka byla po dlouhé cestě s patnácti zastávkami šťastná, ale patrná na ní byla i únava. Přílet stroje v deset dopoledne přilákal na letiště na 500 lidí, kteří si ho dlouhé hodiny fotili a prohlíželi.

Rozhovor o letu a přistání historického letounu Lockheed Electra 10AVideo: Vertical Images, Novinky

 
Článek

„Je to obrovská úleva, bylo to dlouhých devět dnů, počasí nám sice přálo, ale nikdy si nemůžete být úplně jistí,“ řekl pilot Milan Vacík.

Úplně jednoduchý let to podle něho nebyl. „My jsme se jednou dostali na hranu počasí na jihu Grónska, ale vůbec bych to nenazval nebezpečnou situací. V podstatě jsme se dostali do takového úzkého fjordu s nízkou oblačností s dráty vysokého napětí, ale byli jsme v kontaktu s druhým strojem a s řídící věží, takže jsme znali cestu fjordem dál.”

Foto: Alex Švamberk, Novinky

Baťův Lockheed Electra roluje po přistání v Praze.

Electra není vybavena žádným moderním vybavením. Nemá radar, ale ani autopilota nebo odmrazovací zařízení, které by bránilo vytváření námrazy na křídlech, takže se mnohdy muselo letět nízko pod mraky.

Foto: Alex Švamberk, Novinky

Posádka Lockheedu Electra po přistání v Praze

„Je třeba brát, že to není moderní dopravní letadlo, takže vibrace a hluk jsou faktory, které únavu zvyšují,“ dodal ještě Vacík, který uvedl, že už má zkušenosti s lety historickými letadly, i s přistáváním se stroji, které nemají příďový podvozek, ale ostruhové kolečko.

Foto: Alex Švamberk, Novinky

Baťův Lockheed Electra roluje po přistání v Praze.

Mechanik Václav Bejček si také uvědomoval, jak s vzácným strojem letěli: „Ono to zdánlivě vypadá, že tam sedíte a nic neděláte, ale je to napětí. Je to strašná zodpovědnost. Letadlo má neuvěřitelnou cenu.“

V roce 2010, kdy se začalo mluvit o návratu stroje do České republiky, se údaje o nákladech na pořízení letadla a jeho rekonstrukci pohybovaly v řádech desítek miliónů. [celá zpráva]

Stroj byl sice restaurován, ale jeho konstrukce je původní. V muzeu na letišti Točná budou vystaveny i původní potahové plechy, které byly při opravě nahrazeny novými. Do Prahy ještě budou dopraveny rozměrnější náhradní díly pro stroj.

Foto: Alex Švamberk, Novinky

Milan Vacík v kabině Electry

Přiznal, že cestu umožnilo jen moderní navigační vybavení, které bylo instalováno v kabině a možnost získávat okamžité informace o počasí a směru a síle větru.

Bejček ještě zdůraznil, že všichni trpěli i posunem času: „Zkracuje se noc, při každém přeletu hodina dvě noci ubude.”

Foto: Alex Švamberk, Novinky

Baťův Lockheed Electra po přistání v Praze

Během cesty také technici museli řešit problémy, nejprve s unikajícím olejem z levého motoru a potom v Německu s unikající brzdovou kapalinou. [celá zpráva]

Foto: Alex Švamberk, Novinky

Levý motor Lockheedu Electra, z něhož unikal olej

K příčině úniku oleje uvedl: „Bylo to těsnění pod vakuovou pumpou. Nakonec jsme v grónském Nuuku dostali možnost se dostat do hangáru, a tak jsme to utáhli a prohlídli, takže se velice významně snížil ten únik. Ale ani na začátku to nebylo významné, jenom nepříjemné.“ [celá zpráva]

Reklama

Výběr článků

Načítám