Hlavní obsah

Vyostřená kampaň byla zbytečná, lidé měli jasno hned po prvním kole

Novinky, jas

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Vyostřená kampaň před druhým kolem prezidentských voleb neměla na rozhodování lidí příliš velký vliv. Podle průzkumu agentury ppm factum se zhruba osm z deseti voličů rozhodlo o tom, kterého z postupujících kandidátů podpořit ve druhém kole, již po prvním klání. Miloš Zeman tak přetáhl hlavně voliče Jiřího Dienstbiera a Jana Fischera, zatímco poražený Karel Schwarzenberg se mohl spolehnout na stoupence Vladimíra Franze či Přemysla Sobotky.

Foto: Kateřina Šulová, ČTK

Kandidáti na prezidenta Karel Schwarzenberg a Miloš Zeman

Článek

Podle agentury se na poslední chvíli rozhodlo jít ke druhému kolu a podpořit jednoho či druhého kandidáta jen sedm procent voličů Zemana a devět procent Schwarzenberga.

Kdy se voliči rozhodli koho volit ve druhém kole
ZemanSchwarzenberg
před 1. kolem3540
hned po 1. kole4440
týden před 2. kolem106
těsně před 2. kolem56
v průběhu 2. kola23
neví56
zdroj: ppm factum

"Voliči J. Fischera a zejména J. Dienstbiera se přiklonili spíše k Miloši Zemanovi, jen menší část z nich volila Karla Schwarzenberga. Téměř čtvrtina voličů J. Fischera ovšem ke 2. kolu nepřišla," zjistil průzkum.

Foto: ppm factum

Graf ukazující přesuny voličů

Schwarzenberg se podle něj vedle již zmiňovaných kandidátů mohl opřít i o voliče Zuzany Roithové. Agentura zároveň připomněla, že nemalá část voličů Franze a většina podporovatelů Jany Bobošíkové k druhému kolu vůbec nedorazila.

Naopak 15 procent lidí, kteří k prvnímu kolu nešli a hlasovali až ve druhém kole, rozdělilo své hlasy prakticky rovnoměrně mezi oba kandidáty.

Odhady absolutních počtů voličů a jejich přesuny před 2. kolem
ZemanSchwarzenbergnevolil/a
Bobošíková37 00023 00063 000
Dienstbier533 000156 000143 000
Fischer397 000252 000195 000
Fischerová74 00051 00040 000
Franz66 000143 000144 000
Roithová90 000109 00056 000
Schwarzenberg2 0001 174 00036 000
Sobotka31 00080 00015 000
Zeman1 233 00011 007 000
nevolil/a244 000226 0002 648 000
zdroj: ppm factum

Na Zemanovi oslovilo voliče jeho "češství" (19 procent), lidovost (16 procent) a vidina sociálních jistot (16 procent). Na Schwarzenbergovi voliči ocenili zkušenost, inteligenci a slušnost (16 procent). Stejná část se pro něj rozhodla kvůli tomu, že nechtěli, aby se stal prezidentem Zeman.

Lidé, kteří volit nepřišli, nedorazili zejména kvůli tomu, že je politika nezajímá (44 procent), respektive si nevybrali (35 procent).

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám