„Při akvizici letounů CASA nebyl z mé strany ani ze strany mých spolupracovníků nikdy na nikoho vyvíjen žádný nátlak. Moje role i role mého týmu byla pouze v rámci směny L-159 za jeden letoun CASA. Jedná se o další lež a nesmyslnou účelovou konstrukci Mafry a jejích redaktorů. Za lživá tvrzení vůči mé osobě byla Mafra pravomocně odsouzena Vrchním soudem v Praze a do příští středy se mi musí omluvit na svých stránkách. I to je možná důvodem k zoufalým spekulacím skupiny Mafra se snahou rozmělnit vlastní opakovaná závažná pochybení,“ řekl Právu Barták.

Dokumenty, ze kterých novináři čerpají, jsou podle něj pouze pracovní materiály, které pro generální štáb vypracovávaly expertní skupiny čítající asi padesát odborníků.

„Ti lidé měli různé názory. Mohla mezi nimi být skupina, která byla proti nákupu letounů CASA. Novináři teď mají materiály, které jim zřejmě podstrčil někdo z této skupiny a z nich vyplývá pouze to - a to říká i Picek - že tehdy existovaly hlasy, které generální štáb upozorňovaly, že by chtěly doplnit čtyři střední nákladní vojenské letouny o nějaký typ řekněme kombinace strategicko-taktického letounu, např. Herkules, o čemž jsme se snažili jednat v rámci vyjednávání o radaru,“ vysvětloval Barták.

Picek za týden končí, ke starým informacím už se nechce vracet

Jeho slova může potvrzovat i vyjádření Vlastimila Picka z roku 2008, kdy zareagoval na text otištěný v týdeníku Euro. Tam se poprvé objevila spekulace, že Picek napsal ministryni Parkanové dopis, ve kterém se snažil nákup letounů CASA zvrátit.

„Tato informace se nezakládá na pravdě, stejně tak jako tvrzení, že varuji před nákupem těchto letounů. Proti tomuto tvrzení se důrazně ohrazuji,“ napsal tehdy Picek. „Letouny CASA C-295 jsou v podmínkách AČR schopny plnohodnotně nahradit letouny An-26 a jejich zavedení do výzbroje bude v každém případě znamenat výrazné posílení přepravních schopností AČR,“ uvádí v reakci dále Picek, který 30. června končí ve funkci náčelníka generálního štábu a ke čtyři roky staré záležitosti se už nechce vracet.

Martin Barták vykonával funkci ministra obrany ve vládě Mirka Topolánka, předtím v resortu působil jako náměstek ministryně Parkanové. Letos v lednu vyhrál soudní spor s vydavatelstvím MAFRA, které uveřejnilo informaci, že si řekl o úplatek v souvislosti s nákupem obrněných transportérů Pandur. Vrchní soud v Praze se přiklonil k názoru Bartákových advokátů, že text zasáhl do jeho osobnostních práv.

Co napsal Picek 27. 8. 2008:

„Rád bych zdůraznil, že obnova letadlového parku transportního letectva a nahrazení stávajících morálně a technicky zastaralých letounů An-26, kterým končí v následujících letech životnost, je s ohledem na schopnost plnit stanovené úkoly prioritní potřebou AČR.

Letouny CASA C-295 jsou v podmínkách AČR schopny plnohodnotně nahradit letouny An-26 a jejich zavedení do výzbroje bude v každém případě znamenat výrazné posílení přepravních schopností AČR. Dále bych rád upozornil, že uvedené letouny jsou ve výzbroji i dalších armád, které je s úspěchem používají mimo jiné při plnění úkolů i na území Afghánistánu v rámci sil ISAF.

Pořízení těchto čtyř letounů však nebude pro obnovu transportního letectva AČR z hlediska operačního a operačně taktického konečným řešením. V blízké budoucnosti bude nutné řešit chybějící požadovanou přepravní kapacitu pořízením dalších dvou letounů kategorie A-400 nebo C 130 J Super Hercules. Tyto letouny však spadají úplně do jiné kategorie než výše uvedený letoun.

Projekt pořízení transportního letounu patří svým rozsahem k jedněm z finančně nejnákladnějších projektů, které resort obrany realizuje. Propojení projektu pořízení letounů CASA s odkoupením 5 přebytečných letounů L-159 z výzbroje AČR je ve vztahu k úspoře finančních prostředků nesporným kladem tohoto projektu.

Podstatným faktem rovněž je, že dojde ke skokové obměně letounů An-26 a AČR by mohla disponovat prvním novým letounem již za rok, což je velmi důležité pro plnění současných i budoucích úkolů transportního letectva AČR.“