Co maří náš sen o věčné mladosti

Novinky, Dana Sokolová

Každá žena si přeje stárnout co nejpomaleji a pokud možno s grácií. Ale je to velký boj. Mladistvý vzhled, fyzická kondice i zdraví se od určitého věku postupně vytrácejí. Na vině je celá řada procesů probíhajících v našem těle a pak také nejrůznější faktory, které dnes již vědci umí pojmenovat a z části proti nim bojovat.

Každá žena si přeje stárnout co nejpomaleji.

Jako velký viník stárnutí pokožky je dlouhodobě označován oxidační stres a také opotřebení konečků chromozomů tzv. telomerů uvnitř buněk.

Oxidační stres

Oxidační stres způsobují volné radikály, které tělo samo vytváří v procesu látkové výměny, přičemž jejich množství se zvyšuje vlivem toxických látek z okolního prostředí - UV záření, nikotinu, alkoholu, špatné stravy, příliš velkého množství cukru nebo stresu.

Volné radikály mění genetickou informaci, poškozují buňky a mají negativní vliv na organismus. Tělo proti volným radikálům dokáže bojovat pomocí antioxidantů. Někdy však přirozené antioxidanty na tento boj nestačí a je zapotřebí je dodat do těla potravou.

Vysoké množství antioxidantů mají všechny druhy bobulí, jako jsou bezinky, borůvky, brusinky, černý rybíz, maliny nebo jahody, dále sušené plody - meruňky, plody kustovnice (goji) nebo černého jeřábu (aronie), ale i červené zelí, brokolice, mrkev a chřest. K superpotravinám patří i vlašské a lískové oříšky, semínka chia, mandle, červené víno (zejména Cabernet Sauvignon) a tmavá čokoláda s podílem kakaa alespoň 70 %.

V rámci studie provedené v květnu 2016 na univerzitě v Liverpoolu vědci zjistili, že riziko chronických zánětlivých procesů, které mohou vést ke vzniku cukrovky, onemocnění srdce, rakoviny nebo Alzheimerovy choroby, snižují zejména polyfenoly z cibule, kurkumy, červených hroznů, zeleného čaje a bobulí acai.

Velký vliv má také vitamin B3, který má podle vědců mimo jiné rozhodující podíl na tvorbě látek zajišťujících dlouhověkost. Je obsažen v mase, rybách, vnitřnostech, vejcích, avokádu a také v zrnkové kávě.

Foto: archív firem

Zleva:

Vyvážená strava by tak měla být základ a zapomínat by se nemělo ani na tolik zmiňované superpotraviny v podobě bobulí, ořechů, barevné zeleniny, hroznového vína, zeleného čaje, avokáda, vajec i ryb...

Současně je důležité zaměřit se na ochranu před UV zářením, nekouřit, omezit příjem cukru, zbavit se nadváhy, snažit se vyhýbat stresu. A v péči o vnější krásu využívat i kosmetiku s obsahem antioxidantů.

Svou roli sehrávají i kvalitní kosmetické přípravky. Podle vědců zabývajících se pokožkou sice přípravky nedokážou proces stárnutí pleti zcela zvrátit, ale umí jej alespoň zpomalit.

„Známe již některé substance působící proti stárnutí, jejichž účinnost byla jednoznačně prokázána, ale jejich zakomponování do přípravků, aby byly co nejúčinnější, není úplně tak jednoduché. Nicméně v poslední době i v tomto směru zaznamenáváme velký pokrok,” vysvětluje Dr. Thomas Blatt z vědeckých laboratoří Nivea, který za nejlepší substance považuje kombinaci tří účinných látek – kyseliny hyaluronové, kolagen boosteru a keratinu.

Ochranné telomery

Další proces stárnutí značně souvisí s našimi chromozomy – uvnitř buněk se stárnutí projevuje na konečcích chromozomů opotřebením tzv. telomerů. Můžete si je představit jako koncovky na tkaničkách u bot, které se však neustále opotřebovávají – při každém buněčném dělení se telomer zkrátí.

Tělo je sice vybaveno speciálním enzymem (tzv. telomeráza), který tyto ochranné koncovky neustále obnovuje, ale ne u všech buněk. Starší buňky tento enzym k dispozici nemají, a tak se telomery stárnutím postupně zkracují. Jakmile jsou příliš krátké, buňky se postupně přestávají obnovovat, až se celý proces zastaví a buňky bez náhrady umírají. Tím dochází k degeneraci tkání, různé orgány v těle nefungují, jak by měly, a to se navenek projevuje stárnutím.

Naše tělo si nicméně uchovává malou genovou rezervu – dospělé kmenové buňky, což jsou jakési mateřské buňky všech ostatních tělesných buněk. Aby si tělo tento důležitý zdroj buněk co nejdéle uchránilo, jsou mnohé kmenové buňky dlouhodobě v režimu spánku. Klidový režim buňky přeruší pouze v případě, kdy orgán, v němž sídlí, vyžaduje zásadnější opravy. A to nastává právě ve stáří. „Odpočinek“ kmenových buněk se naruší, ty jsou pak trvale aktivní a postupně i u nich dochází ke zkracování ochranných telomerů a odumírání.

Přestože je proces stárnutí mnohem složitější, zdá se, že právě řízená ochrana telomerů by mohla projevy stárnutí do určité míry odstranit či alespoň zmírnit. To však zatím sami nijak neovlivníme a nezbývá než čekat na výsledky dalších výzkumů.

Foto: archív firem

Zleva:

Důležitý pohyb

S přibývajícím věkem dochází v organismu k řadě změn, mimo jiné nám ubývají svalové síly a detoxikační orgány, jako jsou játra a ledviny už nepracují tak dobře jako za mladých let.

Vědci z Okinawa Institute of Science and Technology Graduate University během výzkumu vzorků krve od mladých i starších lidí nedávno odhalili látky, které mají úzkou vazbu na proces stárnutí. Jedná se o metabolity, meziprodukty procesů látkové výměny.

Vědci odhalili 14 metabolitů souvisejících s věkem, přičemž polovinu z nich tvořily sloučeniny s antioxidačními účinky nebo sloučeniny důležité pro svalovou sílu. A právě v těle starších osob byla jejich hladina výrazně nižší než u mladých účastníků studie, a naopak vyšší počet metabolitů, které způsobují pokles výkonnosti jater a ledvin.

Ze závěrů vědců tak jednoznačně vyplynulo, že stárnoucím lidem jednoznačně svědčí pohyb. Ovlivňuje nejen jejich fyzickou sílu, ale i další procesy stárnutí v těle, včetně stárnutí pleti.

Může se vám hodit na službě Zboží.cz: