Článek
Expozice na zámku vznikla v roce 2019 u příležitosti 50. výročí Slovenské národní galerie (SNG), pod kterou Zvolenský zámek spadá. Podle kurátorky výstavy Evy Kotlárikové byla nyní pracovníky zámku na pokyn jeho vedení odstraněna a skončila v kontejneru.
„Bez mého vědomí, bez vědomí autorů, bez konzultace s kýmkoli odborně kompetentním byla tato jedinečná expoziční stěna rozebrána a vyhozena do kontejneru,“ napsala na Facebooku Kotláriková.
„Nevznikl archivní záznam, nezůstal ani jeden fragment. Vím, že výstavy jsou dočasné. Ale způsob, jakým skončila tato, považuji za neuctivý, neprofesionální a hluboce zneklidňující,“ dodala.
„Je to absolutní buranství, normalizace. Nevím, jak jinak to nazvat,“ říká spoluautor instalace Jiří Franta. Když mu kurátorka poslala fotografie zničeného díla, v prvním momentě si myslel, že se jedná o vtip. „Kultura, která je nekompromisní, dostává dnes na Slovensku opravdu zabrat. Když se cenzurují a ničí díla bez vědomí kurátorů a tvůrců, je to velmi smutné a vypovídá to o stavu společnosti,“ dodal český umělec.

Zničené umělecké dílo na Zvolenském zámku
Jak upozornil Denník N, dlouholetá ředitelka Zvolenského zámku Erika Trnková podala letos v březnu výpověď společně s dalšími třemi kolegyněmi na protest proti dění v SNG po zásazích ministryně kultury Martiny Šimkovičové.
Postup nového vedení galerie bývalou ředitelku rovněž šokoval. „Jsou výstavy, na které člověk nezapomene, a tato výjimečná, ikonická stěna byla součástí přesně takové výstavy,“ uvedla Trnková. Výstava měla být na Zvolenském zámku otevřena až do září.
Základem díla Vidět, vidět, vidět byla monumentální sádrokartonová stěna, která se pro Frantu a Böhma stala „plátnem“. Na expozici byl navázán i doprovodný program pro všechny věkové kategorie. „Pět let jsme s tou expozicí absolutně žili, byla v ní zasazena ikonická díla ze sbírek a velmi dobře na ni reagovali i návštěvníci,“ vzpomíná Trnková.
Zvolenský zámek nyní vede na kulturní scéně zcela neznámý Peter Gnida, který zatím odstranění díla nekomentoval. Z fotografií a videí, které Kotláriková zveřejnila na sítích, je zřejmé, že dílo bylo zničeno bez jakékoli snahy o jeho uchování.