Zub naznačuje, že neandertálci mohli dojít do Afriky

Právo, mcm

Neandertálce odborníci považovali jen za obyvatele chladných a nehostinných pustin, které se v době ledové rozkládaly ve většině Evropy.

Snímky a 3D rekonstrukce zubu neandertálského dítěte

Nově provedený výzkum zubu, nalezeného před sto lety, však naznačuje, že tento druh pralidí pronikal i do teplých končin na jihu.

Zub objevili ve 20. letech minulého století v jeskyni Šukba u Jeruzaléma. Odsud zbývá jen několik set kilometrů do Káhiry a ještě méně k okraji kontinentu Afrika.

Nepřepisujte evoluci kvůli zubům z čínské jeskyně, vzkazují vědci po nové analýze

„Doposud nemáme žádné přímé důkazy o přítomnosti neandertálců v Africe. Poloha jeskyně Šukba, která leží jen asi 400 km od Káhiry, naznačuje, že mohli proniknout dokonce do Afriky,“ řekl podle listu The Daily Mail profesor Chris Stringer z londýnského Natural History Museum, který se na zkoumání zubu podílel.

Mezi lidmi a neandertálci zuřila po 100 tisíc let partyzánská válka, naznačují nové důkazy

Podle studie pro odborný časopis Scientific Reports výzkumníci zjistili, že zub patřil neandertálskému dítěti.

Snímky a 3D rekonstrukce zubu neandertálského dítěte

„Zkoumali jsme velikost, tvar a vnější i vnitřní strukturu zubu, který jsme porovnali se vzorky zubů od druhu Homo sapiens a od neandertálců. To nám umožnilo zcela jasně charakterizovat zub, který patřil přibližně devítiletému neandertálskému dítěti,“ řekl Stringerův kolega Clément Zanolli z Université de Bordeaux.

Nový pohled na staré nástroje

Vědce nezaujal jen tento zlomek chrupu. Velkou pozornost věnovali i tomu, co se nalezlo spolu s ním. Mohli tak opravit jeden z omylů považovaných dosud za vědeckou pravdu.

V Egyptě našli 3000 let staré rakve. Odkryli i prastarý chrám neznámé královny

„Nalezené kamenné nástroje byly dosud považovány za výtvor lidí našeho typu. Zub však odráží spíše dlouhodobé osídlení než občasné návštěvy. Je tedy pravděpodobné, že tyto nástroje vyráběli také neandertálci,“ usoudil Stringer.