Hlavní obsah

Vědci chtějí předponu pro číslo 1 000 000 000 000 000 000 000 000 000

4. 3. 2010, 9:11
Novinky, pst

Vědci lobují pro nové slovo označující čísla větší než 1 000 000 000 000 000 000 000 000 000 (s 27 nulami). Dosavadní systém jim podle nich přestává stačit.

Článek

Favoritem kampaně odborníků je slovo "hella", které by se tak mělo zařadit do skupiny tvořené známými předponami "kilo", "mega" a "giga". Petici již podepsalo serveru Telegraph na 20 000 vědců a studentů. Jeden hellagram by tak označoval hmotnost odpovídající jedné miliardě miliard tun - tedy 28 místná cifra.

V současnosti se jednoduše dá nazvat číslo s 24 nulami a to je předpona yotta. Vícemístné hodnoty Mezinárodní soustava jednotek (SI) už tak jednoduše nepojmenovává.

Kampaň za rozšíření systému SI zahájil student Austin Sendek, student fyziky z Kalifornské univerzity. "Analýza mnoha fyzikálních jevů pracuje s hodnotami přesahujícími 27 ciferná čísla," argumentuje Sendek v petici na sociální internetové síti Facebook. Vzdálenosti ve vesmíru nebo počty atomů dosahují takových hodnot.

Například energie vyzařovaná Sluncem by se pak dala elegantně zapsat jako 0,3 hellawattu. Slovo hella přitom vychází s kalifornského slangového výrazu pro hodně nebo mnoho.

Pokud petice uspěje, bude to první změna SI v systému předpon od roku 1991, kdy byly schváleny předpony yotta a zetta (21 nul). Profesor Ian Mills z University of Reading jako člen Poradního výboru pro jednotky už přislíbil, že petici přednese, ale zatím jí mnoho šancí nedává. Mimo jiné i proto, že naposledy přidané předpony nejsou příliš užívány ani ve vědecké litaratuře, o povědomí širší veřejnosti nemluvě.

Navíc je tu ještě jeden aspekt - dosavadní předpony jsou odvozeny ze staré řečtiny a latiny. Členové výboru budou chtít tuto tradici zachovat.

Seznam schválených předpon
10deka
100hekto
1 000kilo
1 000 000mega
1 000 000 000giga
1 000 000 000 000tera
1 000 000 000 000 000peta
1 000 000 000 000 000 000exa
1 000 000 000 000 000 000 000zetta
1 000 000 000 000 000 000 000 000yotta

Reklama

Související témata:

Výběr článků