Hlavní obsah

Poradna: Státní svátek a čerpání dovolené

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Na svátky a dovolenou se těší snad každý z nás. Pro zaměstnance tyto dny obvykle představují vítané volno, které mohou využít k trávení příjemného času bez pracovních starostí a k odpočinku. Co se ovšem stane, když nám zaměstnavatel nařídí dovolenou na den státního svátku? Propadne nám snad den dovolené?

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Článek
Dobrý den, pracuji v jednosměnném provozu a zaměstnavatel se rozhodl, že nám bude nařizovat dovolenou na státní svátky. Dosud jsme obvykle měli volno, které nám bylo řádně propláceno. Můžeme se proti tomu nějak bránit?

Dovolená a její čerpání

Základní myšlenkou dovolené je poskytnout zaměstnanci dostatečný čas, aby nabral nové síly a odpočinul si od výkonu práce. Minimální roční výměra dovolené v soukromé sféře je 4 týdny, přičemž zaměstnavatel by měl zaměstnanci umožnit čerpání alespoň 2 týdnů dovolené v kuse, a to s přihlédnutím jednak ke svým provozním potřebám, ale také k oprávněným zájmům zaměstnance.

Dobu čerpání dovolené obecně určuje zaměstnavatel. Ačkoli se v praxi obě strany na konkrétním termínu dovolené většinou dohodnou, právo nařídit dovolenou je na straně zaměstnavatele. Zaměstnavatel pak musí zaměstnanci oznámit čerpání dovolené nejpozději 14 dní předem, pokud se se zaměstnancem nedohodne jinak.

Svátky a práce

Svátky (v současnosti celkem 13 dnů) uznává zákon jako dny pracovního klidu, tedy dny, kdy se v zásadě nepracuje. Na tyto dny je proto možné nařídit práci pouze výjimečně, např. práce v nepřetržitém provozu, dopravě, zdravotnictví, při živelních událostech apod.

Pokud připadne svátek na běžný pracovní den zaměstnance (tedy den, kdy by měl jít zaměstnanec do práce), a zaměstnanec proto nepracuje, dostane zaměstnanec za tento den zaplaceno. Naopak pokud svátek připadne na nepracovní den, zaměstnanec za svátek žádnou odměnu neobdrží.

Souběh dovolené a státního svátku

Zákoník práce pamatuje i na situaci, kdy v době čerpání dovolené připadne svátek na den, ve který by zaměstnanec obvykle pracoval. V takovém případě se mu den svátku nezapočítává do dovolené a zaměstnanec není o takový den ochuzen.

Kupříkladu zaměstnanec s pracovní dobou od pondělí do pátku čerpá 1 týden dovolené, kdy na úterý připadne státní svátek; vyčerpá tak pouze 4 dny své dovolené, místo standardních 5 dnů.

Shrnutí

Jestliže vám zaměstnavatel určil dobu čerpání dovolené na den svátku, který je vaším obvyklým pracovním dnem, není možné tento den započítat do dovolené. Zaměstnavatel je sice oprávněn vám čerpání dovolené nařídit, ovšem nemůže tak činit se záměrem vám upřít svátky a vlastně vás ochudit o tyto dny pracovního volna.

Doporučujeme proto obrátit se na zaměstnavatele a upozornit ho, že tento postup není správný a že takto nelze nařizovat a čerpat dovolenou. Pakliže by zaměstnavatel nezjednal nápravu, můžete se obrátit na inspektorát práce, který může zaměstnavateli za jeho nesprávné jednání udělit pokutu.

Odpovídali Michal Peškar a Jakub Lejsek z advokátní kanceláře Randl Partners, člen Ius Laboris

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám