Hlavní obsah

Ostravský superpočítač vyvinul systém, který má zvýšit bezpečnost vlakové dopravy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

K větší bezpečnosti na železnici má přispět nový systém pro detekci překážek na trati, který vyvinul nejvýkonnější český superpočítač Karolina v Národním superpočítačovém centru IT4 Innovations v Ostravě. Systém se skládá ze simulátoru a detekční jednotky, která dokáže při jízdě vlaku rozpoznat nebezpečí na trati.

Simulátor železničního přejezduVideo: VŠB-TUO

 
Článek

Softwarový simulátor ve virtuální realitě ukazuje podmínky na železniční trati. Jízdy za každého počasí, ve dne i v noci, ale také v různých v krizových situacích si tak mohou strojvedoucí otestovat.

Výstupy simulátoru se pak nahrají na detekční zařízení, které se připevní dopředu na lokomotivu. Zařízení by pak mohlo na základě svých virtuálních zkušeností s potenciálním rizikem na trati včas upozornit, pokud se takové riziko stane v reálu. Například se na trati objeví překážka.

Foto: VŠB-TUO

Výsledný funkční vzorek detekční jednotky na testovacím vozidle řady 742

„Náš simulátor umožňuje tvorbu virtuálního 3D prostředí vlakové trati jako digitální repliky z poskytnutých vstupních dat. Následně je možné vytvářet různorodé situace, které mohou nastat na reálné trati. Od běžných až po kritické, které se vyskytují jen zřídka,“ vysvětlil fungování simulátoru Petr Strakoš, který má v superpočítačovém centru projekt na starosti.

Dodal, že výstupy simulátoru jsou následně použity pro to, aby se vše přezkoušelo a potvrdilo na detekční jednotce připevněné na čelo testovací lokomotivy.

Superpočítačové centrum fungující na ostravské Vysoké škole báňské systém vyvinulo ve spolupráci s firmou Ixperta. „Je důležité říct, že systém pro detekci překážek v provozu není pro železniční dopravu v současnosti dostupný, na rozdíl od silniční dopravy. Projekt má toto změnit,“ uvedla mluvčí Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava Petra Halíková.

Technický vedoucí firmy Ixperta Petr Jelen věří, že funkční vzorek detekční jednotky a zmíněný simulátor pomohou nejen zvýšit bezpečnost ve vlakové dopravě, ale také podpoří další rozvoj autonomních železničních vozidel.

Foto: VŠB-TUO

Vykreslování jízdního profilu na simulátoru

Bezpečnost na železnici se zhoršila

Zvýšení bezpečnosti železniční dopravy je přitom v Česku dlouhodobě diskutovaným tématem. Podle statistik zveřejněných Drážní inspekcí ČR se v loňském roce na železnici stalo 1260 mimořádných událostí, které si vyžádaly 240 lidských životů.

Počet mimořádných událostí je nejvyšší od roku 2015, odkdy inspekce tyto statistiky zveřejňuje.

Začala rekonstrukce „mostu Inteligence“ v Praze. Po 60 letech se dočká druhé koleje

Domácí

Reklama

Výběr článků

Načítám