Izraelští vědci poprvé vytiskli kompletní srdce

Novinky,

Srdce z tiskárny? Může to znít zvláštně, jenže izraelští odborníci z univerzity v Tel Avivu tento týden představili malý prototyp kompletního srdce i s cévním systémem vytvořeného z kolagenu a dalších biologických molekul, a to s pomocí technologie 3D tisku. Výsledek označili za významný pokrok v léčbě kardiovaskulárních chorob a prevenci obranné reakce organismu po transplantaci. Informaci přinesl odborný časopis Advanced Science.

BEZ KOMENTÁŘE: Izraelští vědci vyrobili srdce i s cévním systémem na 3D tiskárněVideo: Reuters

„Je to poprvé, co se někomu podařilo něco takového zdárně dokončit a vytisknout celé srdce obsahující i buňky, krevní cévy a komory,“ uvedl podle stanice CNN v pondělním prohlášení profesor Tal Dvir z telavivské školy.

Toto srdce se musí naučit, jak se jako srdce chovat.
Tal Dvir, Univerzita Tel Aviv

Dříve totiž sice vědci měli metodou 3D tisku vytištěnou strukturu srdce, avšak bez cévního systému, který je ale zatím nefunkční.

Má to stačit na lidské srdce, nutný je další vývoj

V aktuální fázi se ale už vytvořilo celé 3D srdce velikostně odpovídající tomu, jaké mají králíci – a v růžové i modré barvě. Podle Dvira nicméně větší lidská srdce nevyžadují jinou technologii při výrobě.

Izraelské srdce z 3D tiskárny

Zmínil, že vzhledem k nedostatku dárců srdce je potřeba vyvinout nové přístupy k regeneraci nemocného orgánu skutečně naléhavá. Daný 3D tisk srdce trvá zhruba tři hodiny, ale Dvir řekl, že výsledná srdce potřebují další vývoj, jelikož buňky musejí disponovat schopností čerpat krev.

„Zkrátka se toto srdce musí naučit, jak se jako srdce chovat,“ dodal Dvir podle agentury Reuters.

Výzkumníci kvůli 3D srdci provedli biopsii tukové tkáně od pacientů. Tvorba byla postupná, podle vědců navíc použití „nativních“ materiálů specifických pro potenciálního pacienta je pro úspěšné tkáňové i orgánové inženýrství klíčové.

„Nelze vyloučit, že za deset let budou v nejkvalitnějších nemocnicích po celém světě k dispozici příslušné tiskárny a tyto postupy se budou provádět rutinně,“ uzavřel izraelský expert.

Může se vám hodit na Seznamu: