Hlavní obsah

Živoucí dakarská legenda, navigátor Josef Kalina, je zase při chuti

Novinky, Robert Knobloch

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Rallye Dakar jezdí už od roku 1986 až do současnosti. Za celou dobu vynechal jen několik málo ročníků a motivaci stále neztrácí. Ba naopak. V lednu by chtěl v kabině závodního Liazu navigovat pilota Jaroslava Valtra tak, aby do cíle Rallye Dakar dojeli možná i mezi pěti nejlepšími.

Foto: Robert Knobloch

Josef Kalina a Jaroslav Valtr před svým kamionem Liaz Race Truck 1

Článek

V době, kdy náš současný špičkový pilot Aleš Loprais chodil teprve na základní školu, vyhrával Josef Kalina dakarskou rallye s Alešovým strýcem Karlem Lopraisem. Zatímco Monsieur Dakar, jak se Karlovi říká, odešel do závodnického důchodu již před lety, Josef Kalina bojuje s dunami a dalšími nástrahami Dakaru stále.

Když se v roce 2011 sešli v jedné kabině s Alešem Lopraisem (který je znám svou agresivní jízdou, s níž jako jeden z mála dokáže konkurovat továrním jezdcům ruského Kamazu, kteří v posledních letech jasně dominují kategorii kamionů) a soutěž pro poruchu nedokončili, usoudil Kalina, že dravá jízda na hraně už není pro něj a následující ročník jel s pilotem, který neměl ambice atakovat příčky nejvyšší.

Ročník 2013 Kalina absolvoval s jezdcem týmu KM Racing Jaroslavem Valtrem, který se namísto agresivní jízdy pokoušel podávat stabilní vytrvalostní výkon po celou dobu soutěže, a tak se umístit v celkovém hodnocení co nejvýše. Jejich Liaz v minulém ročníku nedosahoval parametrů špičkových strojů, a proto ani nebylo možné bojovat v jednotlivých etapách o vítězství. Slušně rozjetou soutěž, bohužel, pro technickou poruchu nedokončili.

Tím se však Valtr s Kalinou nenechali odradit a na další ročník se připravili, jak nejlépe to bylo možné. "Dost jsme pracovali a liazku se nám podařilo konečně vyladit podle našich představ, takže by měla být spolehlivá. Osadili jsme jí výkonným motorem Buggyra, který může konkurovat absolutní špičce", popisuje Kalina svůj kamionu Liaz Race Truck 1.

"Liazka má teď na to, aby se umístila do pátého místa v celkovém pořadí, a my jsme hodně makali i na sobě, na naší kondici", dodal Jaroslav Valtr. Na dotaz, jestli by se mohlo podařit i umístění na stupních vítězů, čtyřiašedesátiletý Kalina s úsměvem odpovídá: "Je to dlouhá soutěž. Stát se může cokoliv. Třeba zachrastí v kamionu nebo ve mně a je to. Ale uvidíme!"

Organizátoři tentokrát připravili trasu Dakaru tak, že by měla více vyhovovat právě vytrvalostním jezdcům, jako je Jaroslav Valtr nebo býval Karel Loprais. Etapy se v průměru prodloužily o 50 km a zvětšila se i délka měřených úseků na úkor těch spojovacích. Dakar by tak měl být za dobu, co se jezdí v Jižní Americe, nejnáročnější a bude se svým charakterem blížit tomu, co býval v dobách, kdy Josef Kalina dobýval stupně vítězů. 

Mimo Josefa Kaliny bude od 5. do 18. ledna 2014 barvy týmu KM Racing v Jižní Americe hájit i další dakarská legenda Josef Macháček, který v minulosti Rallye Dakar pětkrát vyhrál v kategorii čtyřkolek. Letos se rozhodl pro účast v prestižnější kategorii osobních automobilů a pro tento účel zakoupil speciál buggy od francouzského závodního týmu MD Rallye Sport. 

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám