Hlavní obsah

Venušánci provázeli žáky světem slov i Rychlebskými horami

Novinky, Bára Haušková

Desítky dětí prvního stupně základních škol ze Zábřežska pracovaly se svými učiteli na projektu Pojďte s námi do Rychlebek se spisovatelem Karlem Jedonkem. Žáci četli a také plnili úkoly v kreativních tematických pracovních listech. Cílem bylo podpořit jejich čtenářskou gramotnost.

Foto: archiv MAP Zábřežsko

Malé čtenáře čekala za účast v projektu odměna. Setkali se s autorem pohádkových příběhů o Venušáncích Karlem Jedonkem.

Článek

Do projektu se zapojilo celkem 110 malých čtenářů. „Celé předvánoční období a část měsíce ledna žáci četli. Někteří se činnostem věnovali ve škole s pedagogy, někteří doma, sami, s rodiči. Velmi milé jsou ohlasy na toto období, kdy s děti ponořily do četby a prožívaly s hrdiny knih jejich příběhy. Mnozí z dětí rychlebské hory navštívily, pro mnohé je to motivace na plánování dalších výletů,“ popsala průběh zajímavého projektu Marie Effenberger Rychlá, ředitelka Základní a Mateřské školy Lesnice.

Jednalo se o četbu knih Pohádky a pověsti z Rychlebských hor (1., 2. a 3. díl). Autorem je Karel Jedonek, ilustrovala Kateřina Preisová.

Děti se díky pracovním listům musely zamyslet nad obsahem knížky, v níž jsou hlavními postavami Venušánci. Kromě odpovědí na otázky luštily křížovky a seznamovaly se jak s bezprostředním regionem Rychlebských hor, tak i s vlastivědou celé České republiky.

„Mohu konstatovat, že projekt splnil očekávání ve čtenářské oblasti. Vstřícný vztah ke čtení chápeme jako základní předpoklad pro další rozvoj čtenářství a čtenářské gramotnosti. Pokud u dítěte vznikne zaujetí četbou a vytvoří se také návyk pravidelného čtení, které mu přináší zážitek z četby, zvyšuje se šance, že se jeho čtenářské dovednosti a znalosti budou rozšiřovat,“ pochválila ředitelka a dodala, že si také velmi cení práce pedagogů, kteří k projektu přistoupili aktivně a děti ke čtení co nejvíce motivovali.

Akce vyvrcholila ve čtvrtek 20. února společným setkáním na besedě s autorem knihy Karlem Jedonkem v Městské knihovně v Zábřehu.

Aktivita pedagogů na Zábřežsku vznikla v rámci pracovní skupiny Čtenářská gramotnost, která je součástí MAP Zábřežsko. Jednou z netradičních, ale velmi oblíbených aktivit, které se na školách na Zábřežsku zabydlely jsou putovní kufry.

Zavazadla s knihami zůstávají podle zájmu určitou dobu v jedné škole. Učitel je může použít v hodinách literatury nebo v čtenářských klubech a dílnách. Děti však mohou číst (hledat informace, pracovat s knihou, bádat, porovnávat apod.) nejen v hodinách českého jazyka, což je cílem pedagogů z pracovní skupiny Čtenářská gramotnost.

Podpora čtenářské gramotnosti patří dnes k velkým prioritám, jak zkvalitnit české školství. Děti sice číst umí, ale mnohdy textům nerozumí. Podle průzkumu společnosti Scio 18 procent školáků považuje čtení knihy za ztrátu času.

Reklama

Výběr článků

Načítám