Hlavní obsah

Olomoucké túčko září ve Zruči u Plzně

Novinky, Leona Roháčková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Unikátní dopravní letoun TU 104 se soukromému leteckému muzeu ve Zruči u Plzně podařilo získat za velmi slušnou cenu. Zchátralý stroj se zde pomalu mění v ozdobu zdejší sbírky. Otec a syn Tarantíkovi, majitelé muzea, přitom ani nedoufali, že by letoun mohli získat.

Foto: Airpark.cz

Túčko v novém kabátě čeká ještě řada oprav

Článek

Letadel typu TU 104 se vyrobilo pouhých dvě stě kusů, do dnešních dnů se jich dochovalo pouze deset. To olomoucké je tedy historickou raritou.

"Mysleli jsme, že cena bude kvůli velkému zájmu nad naše možnosti. Nakonec to bylo méně, než nás přišlo stěhování," říká Miloš Tarantík, který s otcem Karlem provozuje Air Park ve Zruči u Plzně.

Do rekonstrukce největšího exponátu svého muzea se pustili vlastnoručně a jako první z něj smyli sedmatřicet let starou špínu. Dnes už má nový kabát v podobě dvoustranného nátěru. Levá strana je modrá, pravá červená. "Od roku 1957 létaly sovětské aeroplány v modrém plášti, v roce 1963 začala létat zase v červeném," zdůvodnil Miloš Tarantík zvláštní kombinaci.

Další renovace včetně rekonstrukce vnitřních prostor letounu stále probíhají. Túčku patří v Air Parku čestné místo před bránou muzea. Soukromé a nevšední muzeum techniky chlapů z rodu Tarantíků vzniklo v roce 1993. Rozsahem a kvalitou exponátů se řadí mezi nejatraktivnější muzea techniky v České republice.

Historie olomouckého TU 104

První proudový dopravní nadzvukový letoun se v 70. letech 20. století vyráběl v Sovětském svazu. Olomoucký tupolev získaly Československé aerolinie v roce 1963, vyřazen byl po posledním letu 25. dubna 1974 z Prahy do Ostravy a zpět. Následně byl přemalován do barev italské společnosti Alitalia a zahrál si i ve filmu. O rok později ho do Olomouce přivezly Restaurace a jídelny, aby v něm provozovaly noční vinárnu. Jako noční podnik sloužilo tůčko až do konce osmdesátých let. V rukou posledního olomouckého majitele skončilo v roce 1996.

Československé aerolinie provozovaly šest letounů Tu-104, které pojmenovaly Praha, Bratislava, Brno, Plzeň, Ostrava a České Budějovice. Právě poslední jmenovaný pod označením OK-NDF skončil v Olomouci. Čekal ho podstatně lepší osud než jeho "sourozence".

Bratislava shořela při tankování v Bombaji, Plzeň se zřítila v roce 1970 v Tripolisu při pokusu o přistání a na onen svět s sebou vzala všech třináct lidí, kteří byli na palubě. Ostrava byla zničena při vyjetí z dráhy na Kypru. Do dnešních dnů se v původní podobě dochovala pouze Praha, která je umístěna v leteckém muzeu v Kbelích.

Podobný osud jako letadlo České Budějovice, z něhož vznikla vinárna v Olomouci, měl i letoun Brno. Nejprve ho umístili jako památník mezi paneláky na sídlišti v Toužimi, v roce 1993 byl přepraven do obce Petrovice v okrese Ústí nad Labem. Dnes je z něj stylová restaurace, na rozdíl od olomouckého kusu je v mnohem lepším stavu.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám