Hlavní obsah

Kavárna s protistresovými obrazy bavila návštěvníky

Novinky, Stanislava Dvořáková

V duchu humoru a optimistického pohledu na svět se nesla v kavárně Malé scény v Ústí nad Orlicí ve středu 1. dubna vernisáž výstavy obrazů Jana Firsta s označením protistresové obrazy na téma Vesele, jen vesele život musíš brát. Touto ojedinělou výstavou neosopranismu se lze pobavit až do 30. května.

Foto: Stanislava Dvořáková

Úsměvné obrazy jako OPRAVA PŘEVODU, VIDĚNO ZE SPODU a další vtipně nakreslené příběhy pobavily návštěvníky vernisáže.

Článek

Již při vstupu první rozhlédnutí po stěnách prozradilo, že tentokrát smutno nebude. Úvodní slovo bratra autora pak na vernisáži vtipnou formou uvedlo zakomponované příběhy do kreseb a průběh života Jana Firsta. Podmanivé melodie 20. století v podání Zdeňka Černého zvukově dokreslily atmosféru těchto situací včetně chuťově bohaté nabídky občerstvení.

Tak se záhy na tvářích všech rozhostil spokojený úsměv, starosti byly zapomenuty, mračení a smutnění zakázáno. Však nad hlavami účastníků se odvíjelo šestnáct příběhů z denního života s nadsázkou a humorem, kdy lze tímto způsobem zlé obrátit v dobré.

O tom svědčí názvy jednotlivých obrazů, např.: Jak přijedu z lázní, můj manžel se zblázní (aneb auto manželce uzamkněte a kupte ji raději koloběžku), Manžel čumí, jak First umí (škodolibý telefonický rozhovor nad obrazem), Zástupci ČEZ, nahoře "bez" (vzpomínka z období, kdy zástupci ČEZ neměli na kompletní ošacení) a další.

Na vystavených obrazech lze najít řadu témat, a to umění, techniku, historii, erotiku, osvětu i morálku v uměleckém podání neosopranismu.

Divák se má možnost seznámit u nás s málo známým uměleckým stylem, který má původ ve středověké Itálii, kdy žáci malířských škol malovali pozadí a hlavní motiv vytvářel "maestro" (ukázkou jsou např. četné stropní malby v Sixtinské kapli ve Vatikánu).

V současné době je Jan First jediným výtvarníkem tvořícím v moderní verzi původního neosopranismu, což znamená, že na hotový obraz jiného autora domalovává svůj motiv. Vybírá si hlavně díla krajinářů, která oživuje postavami, hlavně mladých žen v protikladu starých motorových vozidel, kterým v znázorněných příbězích dodává hřejivý pocit pohody a dobrého konce.

Ve skutečnosti se jedná o díla autorů, kteří o tom nevědí a možná by se jim to ani nelíbilo, takže tento způsob tvorby lze považovat za určitý druh uměleckého znásilnění. Vyjádřením respektu k původnímu autorovi je ponechání jeho signatury, ke které Jan First připojuje svoji, kterou představuje podpis a dva kopulující zajíčci jako symbol využití původní kresby.

Pětasedmdesátiletý Jan First nikdy profesionálním umělcem nebyl, pracoval jako stavební technik nejprve v ČR a od roku 1968 ve Švýcarsku. Svoji naivní tvorbu započal vlastně z nouze. Když se jednou jeho manželce nelíbilo nové vymalování bytu s nevkusným válečkem, nahradil ho vlastními motivy.

Další díla zaměřená již na obrazy pokračovala zdárně a tak se s jeho tvorbou můžeme setkat na pražském výstavišti, v Národním technickém muzeu, v jižních Čechách na hradě Kámen, ale i na výstavě v Žamberku a Ústí nad Orlicí. Sem ho přivedly rodové kořeny - matka je rodačkou z Písařova a v starším rodokmenu se nachází i jméno Amadea Modiglianiho.

Výběr článků

Načítám