Cyklostezka nabízí koupání bez plavek a pohodovou jízdu kolem jezera Berzdorf

Novinky, Milan Turek

Na kole nebo autem, jezero Berzdorf je třikrát větší než Máchovo, k dosažení z Liberce je po padesáti kilometrech. Nejlépe přes Žitavu nebo Frýdlant v Čechách. Jezero nabízí hned tři cyklostezky. Jedna vede po břehu jezera, druhá je vzdálenější a třetí, mezinárodní, se jezera jen dotýká.

Foto: Milan Turek

Mapka systému cyklostezek u přístaviště Hagenwerder (kopie prospektu).

Z Liberecka k německému jezeru vede mezinárodní cyklostezka Odra - Nisa. Od Hrádku nad Nisou je to romantická stezka údolím Lužické Nisy a přítoku Mandavy. Od Žitavy nabídne mimo část podél okresní silnice i cestu lesem, mezi skalami a především podél rozčeřené Lužické Nisy.

V Rosenthalu nedaleko od Žitavy už je možná výměna kola za raft. Po dvaceti kilometrech od Trojzemí se řeka přiblíží k jezeru Berzdorf a pokračuje dál až k soutoku s Odrou a do Baltského moře. Potom pokračuje jako hraniční stezka mezi Německem a Polskem.

Teprve před několika lety zaplavený hnědouhelný lom lemují dvě cyklostezky, první podél břehů je osmnáct kilometrů dlouhá, z toho však dva kilometry lesní cestou. Delší cyklostezka se vzdaluje od jezeru a pozvolna šplhá se k rozhledně, mine nedalekou vesnici a vrací se zpět k jezeru.

Pobřežní cyklostezka může začít návštěvou hornického muzea v areálu za přejezdem železnice do Görlitzu (Zhořelce). Hned za kolejemi je parkoviště před bagrem, který byl používán při dolování uhlí.

O pár metrů dál se na objezdu po zabočení doprava mírně klesá s pohled na přístaviště lodí. Parkoviště Hagenwerder opodál má pískový povrch a po dešti zůstávají nepříjemné kaluže. Ale už i odtud se dá vyrazit na kolo buď nalevo nebo přímo malým spádem. Vydá-li se cyklista ve směru hodinových ručiček, narazí na nově vybudované občerstvení.

Existuje však ještě jiná možnost zaparkování u restaurace Tauchritz. Za kruhovým objezdem k parkovišti Hagenwerder je další odbočka na parkoviště, pokud pojedete dál, narazíte na rozsáhlý systém parkovišť u Modré Laguny (Blaue Lagune). Tam se lze už dostat od předcházejících parkovišť. Pláž u Modré Laguny je asi dvě stě metrů dlouhá i s pláží pro psy, dětským hřištěm, ohništěm, restaurací, hygienickým zařízením a o prázdninách s plavčíky.

U velkého parkoviště lze odbočit na další cyklostezku k rozhledně. Za Modrou Lagunou následuje krásný pas s rakytníkovými keři a pásy žlutých květů janovce. Na stezce je několik tabulí, kde je možno seznámit se s historií důlního díla u osady Deutsch Ossig.

Západní strana jezera není příliš vhodná ke koupání, ale po dosažení severní části, objeví se asi půl kilometrová písčitá pláž. Levá strana cyklostezky bývá plná aut a otočku zde má i autobus z Görlitzu. Po pravé straně je několik občerstvení za lidové ceny. U Milchbaru je možno platit i korunami (jen pivo je dražší).

Překvapením před uzavřením smyčky jezerní cyklostezky je parkoviště u hotelu Insel s exkluzivním posezením, ale také exkluzivními cenami. Podél téměř celé jihovýchodní strany se dá koupat i bez plavek, mezi remízky a úzkými vstupy do jezera. Voda bývá teplá, stále čistá, někdy s řasami na dně. Celá cyklostezka se nedá projet na inlajnkách, ale pohodlně s dětmi třeba i na koloběžce.