Hlavní obsah

Proč jídlo nevypadá jako na obrázku z reklamy? Důvodem může být lepidlo i párátka

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Určitě to znáte – vidíte v reklamě prvotřídní šťavnatý burger, dáte si ho v restauraci a čeká na vás zklamání v podobě jídla, které zdaleka nevypadá jako na původní fotografii. Zejména zákazníci v USA si to nenechávají líbit a celá situace končí často až soudním sporem.

Foto: Envato Elements

Ilustrační foto

Článek

„Všechny burgery nemusí vypadat totožně jako na obrázku, nicméně veškeré produkty zobrazené v reklamě jsou stejné jako opravdové burgery, které prodáváme našim zákazníkům,“ cituje britská BBC vyjádření amerického řetězce provozoven rychlého občerstvení Burger King.

Při stylování jídla do reklamy by neměly produkty obsahovat ingredience, které v něm skutečně nejsou. Toto obecné pravidlo nicméně nebrání určitým vylepšením, která se v reklamě běžně používají.

„Když chcete lahodnou pizzu s táhnoucím se sýrem, potřebujete k tomu sýr navíc z několika dalších pizz. Při focení cereálií si vypomáháme lepidlem, aby nebyly tolik promočené. V případě reklamy na burgery se často využívá párátek k podepření celku,“ vysvětluje metody Amy Wardleová, šéfka potravinářské stylingové společnosti Astir.

Hlavní roli v této kauze hraje ikonický burger Whopper. Wardleová souhlasí, že na jeho reklamní fotografii vypadá maso větší než bulka, na které je podávaná.

„Je možné, že prodávaný burger byl dlouho zabalený a ponechán pod tepelnou lampou. Nebo byla naopak při focení použita menší houska, aby celkový burger vypadal více našlapaně,“ spekuluje Wardleová.

U soudu nemají kauzy příliš šancí

Jak se na tento spor dívá zákon? „Tyto praktiky nejsou zakázané, pokud daný obrázek výrazně nezkresluje produkt. Od zákazníků se však nepředpokládá, že by očekávali totožné jídlo, které vidí na fotografii. Nikdo nemůže očekávat, že dostane identickou verzi burgeru z reklamy. Kauzy tohoto typu málokdy obstojí u soudu, neboť se jedná o velice subjektivní záležitost,“ vysvětluje americký univerzitní profesor práva Mark Bartholomew.

V případě spekulací je na samotných firmách, aby dokázaly, že vyobrazený produkt je skutečně tím prodávaným. V minulosti byla americkému řetězci KFC v obdobné kauze zakázaná reklama i s obrázky. Firma se neúspěšně bránila tvrzením, že měl jejich model příliš malé ruce.

„Pokud si myslíme, že dochází ke zkreslení a obrázky jsou zavádějící, pak reklamu zakážeme,“ dodal mluvčí ASA (Britské rady pro reklamu) Toby King.

Muž splnil výzvu australské restaurace. Jako první spořádal pětikilový burger

Muži

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám