Hlavní obsah

Nadšenec si v kolonii zahrádek na Karlovarsku vybudoval mezi záhony úzkokolejnou železnici

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Lidé si většinou pořizují zahrádky proto, aby mohli utéct z bytu panelového domu do přírody, kde je možné aktivně odpočívat a vypěstovat si třeba svou vlastní zeleninu. Jen ale opravdoví nadšenci část takové zahrádky obětují pro vybudování zahradní železnice. Jedním z nich je Pavel Hoza z karlovarské městské části Počerny.

Rolavská zahradní dráhaVideo: Pavel Hoza

 
Článek

„Vznik zahradní železnice je spojen s lockdownem při covidu,“ vzpomínal železniční nadšenec. „Když se měsíce nikam nesmělo, rozhodl jsem se postavit na své zahrádce v Rolavské ulici zahradní železnici,“ pokračoval Hoza.

„Za užití zbytku stavebního materiálu jsem začal tvořit v měřítku 1:22,5 na zeleném plácku před budoucí pergolou chaty malé kolejiště v podobě dvou zapletených osmiček,“ konstatoval milovník železnice, který si svůj první model venkovní železnice postavil zhruba na šesti metrech modulu v měřítku 1:45 na terase bytu v Počernech.

Rolavská zahradní železnice je rozprostřena na zhruba padesáti metrech čtverečních. „Nabízí pohled na železnici shodnou s našimi Jindřichohradeckými úzkokolejkami na jihu Čech do Obrataně či Nové Bystřice,“ popisoval Hoza.

Nadšenci do železnice si v Karlových Varech plní svůj dětský sen

Cestování

„Budovy z plastu s doplňky z 3D tisku tak připomínají drážní stavby těchto lokálek. Z těch železničních lze spatřit dvě nádraží, zastávku, výtopnu, stavědla, wechtr, váhu i skladiště,“ vyjmenoval nadšenec s tím, že nechybí ani rekreační objekty u jezírka, trafo stanice, kaplička po vzoru někdejší Počerenské kaple.

V současné době Hoza na své zahradě buduje i věž se zříceninou nad tunelem.

Přináší radost i praktické využití

Trať zahradní železnice je vedena v členitém terénu. „Bez mostů, viaduktu či tunelu by provozované parní lokomotivy s osobními a nákladními vagónky jen těžko překonaly převýšení,“ popisoval Hoza usazen v křesle v altánu, který je po vzoru nádraží pod střechou nadepsán na ceduli jako Hozovice. Nadšenec z Počeren, který vystavěl zahradní železnici nejen u pergoly své chaty, neusnul na vavřínech.

„Pro údržbu je před dokončením drezína s vozíkem,“ prozradil s tím, že v plánech je rovněž vznik dieselové lokomotivy.

Ba co víc - nezůstane pouze u zahradní železnice. Již nyní totiž Pavel Hoza buduje na své zahradě i parkovou železnici v měřítku 1:8. „Bude o rozchodu kolejnic 184 mm a povede po obvodu pozemku při oplocení,“ konstatoval. „Nikterak nebude bránit v udržování zeleně na zahradě. Využití najde nejen pro radost, ale například i v převozu materiálu z jedné strany zahrady na druhou,“ plánuje.

„Železnice je mým velkým koníčkem už od dětství. Rozhodla i o mém povolání, z něhož jsem sice odešel, avšak železnici jsem zůstal věrný,“ připomněl Hoza své roky strávené u Československých drah.

„Nyní se věnuji především modelové železnici, konkrétně třeba výchově mladých modelářů v karlovarském domě dětí a mládeže,“ uvedl nadšenec, který je jedním z iniciátorů spolku, jenž se chystá vybudovat v karlovarské městské části Bohatice parkovou železnici pro veřejnost.

A při tom všem si pochvaluje, že rodina včetně manželky má pro jeho koníčka pochopení a on může sbírat nejrůznější ocenění z modelářských soutěží doma i v zahraničí.

Večerka na kolejích: Železničáři nejsou suchaři, máme smysl pro humor

Muži

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám