RECENZE: Utekl z Osvětimi. A zůstal nechtěným hrdinou

Dva slovenští osvětimští vězni Rudolf Vrba a Alfréd Wetzler dokázali v dubnu 1944 téměř nemožné: utéct z tábora smrti, ukázat světu mašinérii holocaustu. Příběh nově zpracoval britský novinář Jonathan Freedland v knize Únik z Osvětimi: Opravdový příběh Rudolfa Vrby.

Obal knihy

Jak i český název napovídá, zaměřil se na jednoho z hrdinů, konkrétně na Vrbu. Narodil se jako Walter Rosenberg ve slovenských Topoľčanech do židovské rodiny. Ač se vzdal víry v dospívání, pro Hitlerovy plány na vyhlazení židů to důležité nebylo. Odsoudily ho společně se Slovenskou republikou (1939-1945) k smrti ještě předtím, než se stal plnoletý.

Freedlandova kniha je dělená do pěti částí. Poctivě mapuje Vrbův život (1924-2006). Předkládá portrét muže, který se vždy choval tak, jak cítil. Autor v mnohém převyprávěl vlastní Vrbovu knihu Utekl jsem z Osvětimi. Ta je, popravdě, i lepším zdrojem popisu každodennosti v osvětimském pekle, jenže Freedland vše dokáže posunout dál: k anglicky mluvícím čtenářům, do současnosti.

Pro ty česko-slovenské je ale určitě nejzajímavější úsek, v němž se dozvídají o poválečných Vrbových osudech. O jeho politické (ne)angažovanosti, emigraci do Velké Británii, Kanady, o jeho nesnadném rodinném životě, kariéře spojené s výzkumem chemických procesů v mozku, studiem rakoviny a cukrovky. Autor knihy poctivě vyzpovídával pamětníky, mezi nimiž nechybějí dvě Vrbovy osudové ženy: Gerta a Robin, jeho kolegové a blízcí.

Vrbu popisovali jako okouzlujícího muže s fenomenální pamětí, jenž po válce propadával depresím. Jeho nelehká povaha mu nedala schopnost zapomínat, a to i v momentech, kdy se to „nehodilo“.

Jonathan Freedland

• Oceňovaný britský spisovatel, novinář a moderátor.
  • Přispívá do londýnského židovského týdeníku Jewish Chronicle i do řady těch amerických, včetně The New York Times, The New York Review of Books a The New Republic. Píše týdenní sloupek pro deník The Guardian.
  • Na stanici BBC Radio 4 uvádí seriál o soudobých dějinách The Long View.
  • Píše také thrillery, především pod pseudonymem Sam Bourne.
  • V květnu 2014 udělena zvláštní Orwellova cena za jeho novinářskou práci. V roce 2016 získal cenu "Komentátor roku" v rámci Comment Awards.

Z holocaustu tak celý život vinil jak nacisty, antisemity, tak nejvyšší představitele židovských obcí, kteří mimo jiné roky sestavovali seznamy lidí na „přesídlení“. Ti z Maďarska to činili prokazatelně i v době, kdy už četli Vrbovu a Wetzlerovu faktograficky vyčerpávající zprávu o osvětimské továrně na smrt. Přesto hned nejednali, podobně jako Britové, Američané a Vatikán.

Freedlandova kniha je cenná právě věcným nadhledem. Nebojí se ukázat holocaust z různých pohledů. Nestraní nikomu, „jen“ popisuje, shromažďuje svědectví za svědectvím. Nevynechává ani rozbroje při budování státu Izrael po 2. světové válce, kde mezi přeživšími, nejvyššími politiky země byli ti, kteří svědectví dvou Slováků o Osvětimi neuvěřili, líp řečeno, věřit nechtěli. Což je kapitola dějin, v níž dosud panují jistá tabu.

Jonathan Freedland: Únik z Osvětimi. Opravdový příběh Rudolf Vrby
Žánr: Literatura faktu, historická biografie
Do češtiny z originálu The Escape Artist: The Man Who Broke Out of Auschwitz to Warn the World přeložila Olga Engelthaler Neumanová