Hlavní obsah

RECENZE: Nový Don Giovanni potěšil pěveckými výkony

30. 8. 2021, 13:09
Právo, Radmila Hrdinová

Mezi premiérami pražského Národního divadla, jež covidová pauza odsunula z loňské do letošní sezony, se ocitla i nová inscenace Mozartova Dona Giovanniho. Opera Národního divadla ji sice odvysílala již v dubnu prostřednictvím televize, ale regulérní jevištní premiéry se odehrály o víkendu na jevišti Stavovského divadla.

Foto: Jan Pohribný

Miloš Horák (vlevo) jako Leporello a Pavol Kubáň jako Don Giovanni v dramatickém závěru opery.

Článek

O inscenační podobě Giovanniho, která je dílem zahraničního týmu, referovalo Právo již po dubnovém vysílání. A ani jevištní uvedení nerozptýlilo pochybnosti o smysluplném přenesení příběhu potrestaného prostopášníka mezi divadelní kulisy a závěsy, stejně tak jako o výkladově nedotaženém motivu Giovanniho zraněného Komturem.

Co však z televizního přenosu nebylo možné seriózně posoudit, bylo hudební nastudování i pěvecké výkony protagonistů. Živý prožitek potvrdil, že německý dirigent Karsten Januschke přistoupil k Giovannimu s energií, svižnými tempy, místy na hranici bezpečného pěveckého zvládnutí. Orchestr pod jeho vedením podal na druhé premiéře nadstandardní výkon.

Režisérova nepříliš ujasněná koncepce poznamenala v televizní verzi negativně výkony většiny protagonistů. Týká se to především Giovanniho, jehož na divadelní druhé premiéře herecky i pěvecky pozoruhodně zvládl slovenský barytonista Pavol Kubáň.

Jeho Giovanni není démonický svůdce, ale spíše nešťastný, doslova i obrazně zraněný muž. Není suverén, ale má charisma, promítnuté především do lyričtějšího hlasu s bohatým dynamickým i výrazovým odstíněním role (nádherně zazpívaná byla canzonetta ve druhém dějství), s kantilénovou provázaností a pěveckou jistotou.

Giovanni, v němž Kubáň v dubnu debutoval, se jistě zařadí k jeho stěžejním rolím, v nichž se s ním ještě potkáme v dalších inscenacích. Jako Leporello mu výborně sekundoval v této roli již zkušený a suverénní Miloš Horák.

Krásnými pěveckými výkony potěšili i Richard Samek coby Don Ottavio, Jana Sibera jako Donna Anna a Lenka Máčiková jako Zerlina, stejně tak i Lukáš Bařák coby Masetto a Zdeněk Plech v roli Komtura. Herecky prožitou postavu vytvořila i Jana Kurucová jako Donna Elvíra, pěvecky však s náročným partem zápolila, zejména ve výškách zněl její hlas nepříjemně ostře a bez patřičné kantability.

W. A. Mozart: Don Giovanni
Dirigent Karsten Januschke, režie Alexander Mork-Eidem, scéna Christian Friedländer, kostýmy Jenny Ljungberg. Premiéry 28. a 29. 8. ve Stavovském divadle, Opera Národního divadla, Praha

Hodnocení: 70 %

Může se vám hodit na Seznamu:

Reklama

Související témata:

Výběr článků