RECENZE: Galapágy. Stominutová diskuse místo vzrušující dystopie

Koronavirová pandemie vzbudila mimo jiné dramaturgický zájem o utopická a dystopická díla přinášející vize o stavu společnosti po katastrofě. Městská divadla pražská se rozhodla na jevišti divadla Komedie uvést dramatizaci románu Kurta Vonneguta Galapágy, v němž autor vede polemiku s Darwinovou teorií evoluce.

Houpací talíř s herci je základním prvkem scény inscenace Galapágy.

Na souostroví v Tichém oceánu se ocitne náhodně vybraná skupina lidí, jež se má stát základem nového lidstva. Jenže na rozdíl od původně plánovaných elit, jakými jsou Mick Jagger nebo Jacqueline Onassisová, ji tvoří ovdovělá učitelka biologie, depresivní Japonka, slepá dcera milionáře, alkoholik a několik kanibalek. To je výchozí situace románu, v němž Vonnegut se svým typicky černým humorem rozvíjí představu o budoucnosti planety.

Zatímco jeho román je drsně zábavný, ironicky vtipný a chytrý, inscenace Městských divadel strádá zoufalou nudou. A to přesto, že k ní byla oslovena režisérka Júlia Rázusová, která na rodném Slovensku patří k oceňovaným divadelním talentům.

„Co to čtete, princi?“ ptá se Polonius Hamleta. „Slova, slova, slova,“ odpovídá mu Hamlet. A právě tak lze shrnout stominutovou inscenaci, kde se divák ztrácí v proudu slov, jež se k němu hrnou v monotónní diskusi mezi Vonnegutem a Darwinem, kde se vše vypráví a popisuje a méně koná. Přitom sama témata evoluce, stvoření či reprodukce nepostrádají přitažlivost.

Navzdory tomu, že plochu jeviště zabírá velký nestabilní talíř, který podle předpremiérových anoncí má klást hercům překážky a poutat pozornost diváků, není tomu tak. Talíř je využíván jen mechanicky a nadbytečně, stejně jako již stokrát vídaná kamera snímající tváře herců technikou live cinema. Vše působí spíš jako přehlídka technik, jež si režisérka s herci chtěla vyzkoušet, než jako divadlo oslovující diváky tématem Vonnegutova románu.

A nic na tom nemění ani skutečnost, že Júlia Rázusová měla k dispozici skvělé herce kalibru Viktora Dvořáka či Gabriely Míčové. Namísto vzrušující dystopie vznikla jen únavná diskuse.

Kurt Vonnegut a Júlia Rázusová: Galapágy
Režie a dramatizace Júlia Rázusová, scéna a kostýmy Markéta Plachá, hudba Jonatán Pastirčák. Premiéra 8. února v divadle Komedie, Praha