Recenze: Cyril a Metoděj nabízí dobrodružný dějepis

Právo, Eva Zajíčková

Veřejnoprávní televize zkouší přinášet nové formáty, které zatím opomíjela: po dokusoapu teď přichází i s dokumentárním dramatem, tj. filmem, kde rekonstruované historické události ilustrují herci hranými scénami. Čtyřdílnou sérii Cyril a Metoděj – Apoštolové Slovanů bude ČT 2 vysílat každou sobotu k příležitosti 1150. výročí příchodu věrozvěstů. V listopadu pak bude ještě uvedena do kin víc než stominutová sestříhaná filmová podoba.

Zleva: Lukáš Jůza jako Gorazd, Radka Fidlerová v roli Živeny a Roman Zach jako Metoděj

Výpravný seriál o tvůrcích prvního slovanského písma a překladatelích Evangelia a církevních textů do staroslověnštiny je v zásadě prvním větším dokudramatem veřejnoprávní televize – tento žánr totiž zatím zvolila jen pro svůj loňský film Osud jménem Tugendhat.

Scénáristé Miroslav Oščatka a Petr Hudský v něm sledují život dvou řeckých bratrů, Konstantina a Michaela, kteří později přijali řádová jména Cyril a Metoděj, od dětství v Soluni až do Metodějovy smrti ve Veligradu. Klíčovým obdobím seriálu je jejich příchod na Velkou Moravu, kde se zasloužili o vznik a šíření slovanské liturgie. V režii Petra Nikolaeva ztvárnil dospělého Cyrila Ondřej Novák a jeho staršího bratra Metoděje Roman Zach. Dál se představí třeba Josef Abrhám jako jejich cařihradský ochránce patriarcha Fotios, Petr Borovec coby císař Michael III. nebo Milan Bahúl jako velkomoravský kníže Rostislav.

Událostmi z let 825 až 885 diváky provází hlas vypravěče, cesty bratrů znázorňuje animovaná mapa. Autoři nepátrají po nových skutečnostech, faktům známým z dějepisu dávají dobrodružný ráz.

K němu přispívají nejen válečné spory velkomoravského knížete Rostislava a později expanzní Svatoplukova politika, ale i linie vyprávění sledující osobní intriky franských kněží proti bratrům ze Soluně, kteří začali úspěšně působit na území, o nějž měl mimořádný zájem východofranský král Ludvík.

Je to však naučně-dobrodružný film spíš pro školy, pro dospělé publikum se zájmem o historii tu až moc převládla naivní atmosféra: prvky legendy i scény franských piklů ho přibližují pohádkovému žánru a vítězné okamžiky obou bratrů se příliš inspirovaly u náboženského kýče, který evokuje i počítačově dotvořené historické prostředí. Ale jako výpravná sváteční podívaná, jejíž atraktivitu zvyšuje i herecké obsazení, určitě obstojí.

Celkové hodnocení: 55 %

Cyril a Metoděj – Apoštolové Slovanů

ČT 2, 29. 6., 20 h