RECENZE: Anomálie. Nepřítelem jsme si sami

Existují věci mezi nebem a zemí, které vědcům dávají zapeklité otázky, jak zní jedno klišé. Hervé Le Tellier důmyslně rozehrává v románu Anomálie jev dosud nevídaný. Neznámou a těžko pochopitelnou chybou kdesi v časoprostoru se s rozpětím tří měsíců duplikuje standardní let z Paříže do New Yorku, a to včetně posádky a pasažérů. Situace, jež zběžným pohledem může připomínat pokleslé filmové sci-fi, je v podání autorova vybroušeného pera malým literárním zázrakem.

Pečlivě strukturovaný příběh pevně odděluje a zároveň nenásilně prolíná jednotlivé události. Od velmi rušného letu se zneklidňujícími turbulencemi vchází do mezičasu po následující let s opačným průběhem až nakonec k dozvukům kauzy, jež jsou nejpovedenější částí. Na dlouho se nezastavuje u složitých teorií, zda šlo kupříkladu o červí díru.

Aniž by ztrácel na realističnosti, pokládá si Tellier otázku, jaké všemožné konsekvence může takovéto neplánované zdvojení osob s naprosto stejnou identitou, vědomím a fyzickým zevnějškem pro jeho „oběti“ mít. Nástrojem je mu plejáda sociálních rolí, od matky malého dítěte přes odmítnutého partnera výrazně mladší ženy po sebevraha nebo muže v terminálním stadiu rakoviny.

Z thrilleru se zapojením tajných služeb se znenadání stává všezahrnující psychologická studie jedinců nacházejících se v bezprecedentním stavu, s nímž se i přes urputnou pomoc shora beztak musí vypořádat sami. Nastolená zápletka, že úhlavním nepřítelem si je člověk pouze sám, se v díle směle posouvá od hrubého nákresu k široce postiženým dopadům.

Neprostupnost přílišných detailů o podstatě problému zpočátku postavám znemožňuje cestu ke čtenáři. Jakmile je ale po katastrofě, nezbývá než se zatajeným dechem sledovat jejich stěží předvídatelné osudy a přijmout i lehce za vlasy přitažený úsudek o plnohodnotném životě v hyperrealitě, v níž lidé nedokážou rozeznat skutečnost od simulace. A propos, co když se v ní už dávno nacházíme?

Hervé Le Tellier: Anomálie
Host, překlad Sára Vybíralová, 336 stran, 379 Kč

Hodnocení 75 %