Hlavní obsah

Pražská Galerie Peron: Innerwood

Právo, jaš

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V rubrice Ze zavřených galerií nahlíží deník Právo do českých výstavních prostor, které jsou kvůli koronavirové pandemii dočasně zavřené, ale jsou v nich nainstalované výstavy. Jednou takovou je Galerie Peron nacházející se v pražské ulici U Lužického semináře, hned vedle Čertovky.

Foto: archiv Galerie Peron

Ondřej Roubík, Martin Matoušek: Innerwood I., syntetika, olej na plátně, 2020.

Článek

Prodejní výstava Innerwood představuje díla malířů Ondřeje Roubíka a Martina Matouška. Jedním z hlavních principů expozice je společná práce na jednotlivých obrazech. Oba tvůrci pracují s vnitřními pocity a podobnou mírou emocionality, které jsou hlavním motorem jejich tvorby.

„Ondřej Roubík maluje figury a Martin Matoušek to, co je kolem nich. Oba se samozřejmě vždy musí na motivu shodnout a musí se doplňovat. Ke zhlédnutí jsou ale i obrazy, které vytvořil každý sám,“ řekl Právu Pavel Žurav, majitel galerie.

„Ateliér mají na Kolbence v Praze. V něm společné obrazy vytvářejí. O jejich práci už projevila zájem jedna německá galerie. Jsou velmi talentovaní,“ dodal.

Oba umělci i přes rozlišnosti, které v jejich tvorbě lze vysledovat na formální rovině, kladou důraz na autonomii a originalitu ve vizuálním umění. Dosvědčuje to fakt, že na výstavu Innerwood připravili zcela nový soubor společných maleb.

Přesto se tematikou technické reprodukovatelnosti nechali volně inspirovat během osobní zkušenosti. Občasně totiž pracují ve filmovém průmyslu na výrobě kulis k seriálům a filmům zahraniční produkce. A tato výroba vizuálního spektáklu je přesným opakem tvorby Martina Matouška a Ondřeje Roubíka.

Ačkoliv se však Hollywood, symbol filmového průmyslu, honosí přízviskem továrna na sny, z maleb dvojice je patrné, že jsou to jednotlivé osobnosti, lidé s představivostí a schopností imaginace, kteří jsou největším zdrojem snů.

Název výstavy Innerwood lze přeložit doslovně jako vnitřní dřevo. Je odkazem k ulpívání na pocitech, které uvnitř každého člověka ve větší či menší míře spočívají jako symbol spojení s přírodou, dětstvím, a především se současným stavem civilizace.

„Ta je ve velké míře atakována technologickými přístupy. V poslední době se tato situace zesiluje prostřednictvím nucené komunikace přes displaye telefonů, počítačů a aplikací určených k zachycení pohybu ve veřejném prostoru. Umění může ovšem tyto novodobé racionální tendence nabourávat a korigovat svou emocionalitou a senzualitou. Proto by bylo vhodnější uvažovat o názvu v rovině poetické, jako o niterném hájemství,“ uvedla kurátorka výstavy Barbora Hájková.

Může se vám hodit na Firmy.cz:

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám