Hlavní obsah

Na Febiofestu vyhrála drtivě Nuda v Brně

Novinky, Věra Míšková, Právo

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ceny Febiofestu Kristián, udělované na základě výsledků hlasování českých filmových novinářů v kategoriích celovečerní hraný, animovaný a dokumentární film, převzali na pátečním slavnostním zakončení v pražském slovanském domě tvůrci snímků Nuda v Brně, Franta Nebojsa a 66 sezón.

Foto: Jiřina Soukupová

Rudolf Tkáčík přednášel o zdravé výživě.

Článek

"Největším překvapením je pro mne naprosto drtivé vítězství Nudy v Brně," komentoval výsledky hlasování, jehož uzávěrka byla před oscarovými nominacemi, ředitel Febiofestu Fero Fenič. "Ze stovky oslovených novinářů hlasovala mírně nadpoloviční většina a Morávkův film byl o 25 hlasů před druhými Nevěrnými hrami. Tak velký náskok nepamatuji."

Třetí byli Vojnárovi Lesní chodci (o dva hlasy méně než Nevěrné hry), o jediný hlas za nimi skončilo Hřebejkovo Pupendo. V hlasování se objevily ještě Želary a Kruté radosti, oba filmy však dostaly méně než čtyři hlasy.

V kategorii dokumentární a publicistické tvorby skončil v těsném závěsu za filmem 66 sezón Petera Kerekese Sentiment Tomáše Hejtmánka. Třetí je cyklus Ztracená duše národa různých tvůrců. "V této kategorii je tradičně velký rozptyl, žádny film nevyhrává výrazně a počty hlasujících o jednotlivých snímcích jsou mnohem nižší než u hraných filmů - do hlasování se dostalo 18 děl," podotkl Fenič.

V kategorii animované tvorby vyhrál s náskokem 10 hlasů tradiční laureát Kristiána Aurel Klimt s filmem Franta Nebojsa. Druhý byl videoklip Dana Bárty Předpokládám, který natočil Jan Krejčíř, a další dva snímky - Čapí film (D. Grimmová) a Markétin film (V. Pancíř) - dostaly po třech hlasech.

Tsai Ming-Lianga uvedl Jerzy Stuhr

Kristiána za přínos světové kinematografii si z Febiofestu do Tchaj-wanu odvezl režisér Tsai Ming-Liang. Na pódium Slovanského domu ho uvedl další host festivalu, slavný polský herec Jerzy Stuhr, který při té příležitosti o předním asijském filmaři mimo jiné řekl: "Jako mladík viděl stejné filmy jako většina z nás. Málokdo z nás však znal tehdy jeho zem. Film naštěstí nezná hranice. Tsai Ming-Liang získal Zlatého lva v Benátkách, Stříbrného medvěda v Berlíně, jeho jméno je pro filmové znalce synonymem Tchajwanu a nového asijského filmu."

"Stále hledám odpověď na otázku, co je vlastně film," řekl předtím na setkání s novináři Tsai Ming-Liang. "Umělecká výpověď nebo zábava? Nebo jen prostředek k vydělávání peněz? Jaký vztah si k němu vůbec člověk může v době, kdy se pro většinu mladých diváků stává synonymem filmu slovo Hollywood, najít? Pořád tu odpověď hledám, ale natáčení filmu mě baví stále míň," přiznal režisér a dodal, že už se chystá natočit nejvýš tři filmy.

"Vlastní práce trvá velmi krátce a pak musím marnit čas propagací díla a tím, že neustále odpovídám na stejné otázky: Proč v mém filmu není hudba? Proč se tam skoro nemluví? Proč nemá příběh? Odpovídám také otázkou: Proč to všechno v jiných filmech je?"

Přišlo 70 000 diváků

Zhruba 70 000 diváků, což byla čísla z pátečního poledne, představují už třetím rokem standardní počet diváků pražské části Febiofestu. "Vlastně se na tom za stávajících podmínek nemůže mnoho měnit - kapacita sálů je stabilní a zájem diváků také," řekl Právu Fenič a dodal, že bude možná nucen uvažovat o změně místa konání.

"Zdá se, že v některých směrech je už Slovanský dům malý - například předprodej vstupenek nemůžeme zlepšit a zbavit těch několikahodinových front. Víc pokladen se sem nevejde, nemůžeme prodávat přes telefon, vše je limitováno předprodejním systémem multikina, který není náš a do něhož nemůžeme zasahovat," reagoval na nejčastější respektive jediné stížnosti diváků.

Do budoucna však Fenič uvažuje i o některých dalších změnách. "Termín na konci ledna je nevýhodný - v rozhodujícím čase před festivalem je celý svět na dva vánoční týdny nedostupný. O to hůř se nám uzavírají smlouvy, o to později uzavíráme program, o to později zahajujeme předprodej. A jsou tu i další aspekty - například ten, že některé filmy nemůžeme dostat prostě proto, že se chystají na únorové Berlinale a nesmějí být předtím hrány na jiných přehlídkách. Takže bych chtěl posunout Febiofest za Berlín a v té souvislosti si kladu otázku, jestli by už nebylo lepší začít zároveň s jarem - bude nejen tepleji, ale bude také po Oscarech i Českých lvech, vlastně relativně klidné období," uvažuje Fenič.

A k rozšíření programu dodává: "Myslím, že je na čase vytvořit program i pro děti. Febiofest je založen na otevřenosti vůči všem divákům, ale na děti jsme dosud nemysleli a přesto nám sem chodí rodiny."

Kdy se tedy uskuteční příští ročník Febiofestu, zatím není známo. Jisté je ale tolik, že - na rozdíl od předchozích let - už jeho ředitel ani na okamžik neuvažuje o tom, že by festival napřesrok nebyl.

Zítra začíná Febiofest v Brně, v pondělí v Ostravě, 4. února v Liberci, 6. února v Pardubicích a skončí filmovým maratónem 14. února v Krnově. Na Slovensku se uskuteční od 9. do 26. února.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám