Článek
Až mnohem později jsem se dozvěděla, že šlo o skutečnou československou „super star“. Vynálezce knih, které se ve velkém prodávaly ve světě, včetně Korey.
„Je považován za vynálezce prostorových leporel, tzv. pop-up knížek, které doplňoval svými úžasnými ilustracemi. Jako ilustrátor je také znám z populární série titulů Už vím proč. Málo se ví, že v 60. letech vytvářel i tituly pro Disney, ale smlouva ho zavazovala zůstat v anonymitě. Slavné pop-up knížky Bambi, 101 Dalmatinů a Mickey Mouse vzešly z jeho návrhu. Mnoho současných tvůrců prostorových leporel studuje jeho techniky,“ řekl mi k fenoménu před časem Tomáš Jodas, manažer exportu Albatros Media.
Betlémy pak byly jen zlomkem jeho práce, jak jsem taky zjistila z dalších a dalších pohádek, jež mívala babička doma: nejdřív pro své čtyři děti, poté pro nás, vnoučata. Na ty se už sahat smělo.
Dodnes si pamatuju, jak okouzleně jsem v nich koukala na tvary, které vystupovaly ze stránek. Někde tam - konkrétně hlavně u pohádek O perníkové chaloupce (1968) a u Prasátka a vlka (1971) - vznikaly i mé čtenářské „zlozvyky“: knihy hladit a očichávat.
Kubaštovo jméno je pro mě ale jinak stále spojeno hlavně s Vánocemi. A tak jsem nadšeně zjistila, že se jeho betlémy stále dají koupit. Hned jsem je objednala svým blízkým jako dárky. Jsem si také jistá, že než knihy zabalím, hezky si je projdu, pravděpodobně si jednu nechám.
Ve vzpomínkách se pak vrátím kamsi za babičkou, do vesnické kuchyně, kde hořívala stará kamna na uhlí, na stole byla jablíčka a perníčky se zdobily jen oříšky, protože to bylo méně pracné. Ježíšek z Kubaštova betlému vše pozoroval a nám bylo pod jeho dohledem v té naší velké rodině vážně dobře. Bez něj by to nebyly Vánoce.







