Hlavní obsah

Střípky z Lodže: Mrazivá temnota Fields of the Nephilim i dojemný comeback The Chameleons a Anji Huwe

Sedmnáctý ročník festivalu Soundedit v polské Lodži uzavřel v neděli svůj koncertní program. Letos tu oslavili čtyřicet let na scéně gothic rockoví veteráni Fields of the Nephilim. Zahrály i progrockové legendy SBB. Pro jednu z festivalových cen si přijel zvukový inženýr z Abbey Road Dave Harries, na dálku mu k ocenění osobně přál i Paul McCartney.

Foto: Ales Honus, Novinky

Zpěvák kapely Fields of the Nephilim Carl McCoy zahalený v kouři a temnotě.

Článek

Největším lákadlem festivalu Soundedit je každoročně exkluzivní hudební program, jenž je orientován převážně na kapely, které sice mají největší tvůrčí rozmach za sebou, ale po desítky let ovlivňují světovou hudební scénu. A co je nejdůležitější, aktuálně podávají prvotřídní koncertní výkony.

To platí především o hlavních letošních hvězdách, kultovních Fields of the Nephilim. Šlo o první a jediný koncert v rámci letošních oslav čtyř dekád této kapely, který se konal na evropském kontinentu, další zastávky tohoto říjnového mini turné jsou už jen ve Velké Británii.

Beznadějně vyprodaný koncert nejdůležitějších postav první vlny gothic rocku Fields of the Nephilim byl zlatým hřebem festivalu a není divu, že v tento den byl velký sál lodžského klubu Wytwórnia beznadějně vyprodán a mezi návštěvníky se dala zaslechnout i čeština a také němčina.

Program byl podle očekávání vystavěn na repertoáru tří zásadních alb, tedy Dawnrazor, Nephilim a Elizium. Kapela v čele s Carlem McCoyem ho celý odehrála v přítmí a v nepřetržitě se valících kouřových efektech. A dokázala publikum doslova uhranout po celou dobu produkce.

Během osmdesáti minut zaznělo to nejlepší z jejich tvorby, včetně skladeb jako Preacher Man, Moonchild či epické At the Gates of Silent Memory z alba Elizium. Koncert v přídavcích vyvrcholil epickou kompozicí Last Exit for the Lost, která byla podána s ohromujícím citem pro atmosféru, jež je v tomto žánru naprosto určující.

Foto: Ales Honus, Novinky

Anja Huwe

Nádherný dojem zanechala Anja Huwe, bývalá zpěvačka nejslavnější německé postpunkové kapely Xmal Deutschland. Umělkyně, jejíž zbraní je silný a naprosto nezaměnitelný vokální projev, aktuálně zažívá překvapivý comeback s albem Codes, vydaným po mnohaleté odmlce, při níž se věnovala výhradně výtvarnému umění.

Součástí její doprovodné kapely je i klávesistka Mona Mur, významná persona německé avantgardní scény. Během koncertu plného působivých videoprojekcí zazněly nejen nové písně, ale k radosti publika i skladby od Xmal Deutschland jako Polarlicht, Qual, Boomerang, Incubus Succubus a další.

Dalším hostem z kategorie legend byl irský zpěvák Gavin Friday, i jeho tvorba má kořeny v osmdesátých letech, byť zasahuje do mnoha žánrů od post punku přes noise až po elektronický pop.

Člověk se zlatým uchem

Bývalý frontman Virgin Prunes a excentrický performer přivezl své aktuální, možná nejlepší sólové album Ecce Homo a doprovodila ho početná kapela. Byl to skvělý koncert, možná by jen neškodilo, kdyby při něm Friday více zpíval, než mluvil.

Velmi příjemným překvapením byl i koncert britských The Chameleons, kteří přivezli svou čerstvou albovou novinku Arctic Moon vydanou letos v září. Kapela se na ní posunula více k přímočařejšímu rocku a naživo to mezi jejími členy funguje parádně.

Nedělní program pak byl už výhradně ve znamení polských interpretů, věnován byl kultovnímu polskému vydavatelství GAD Records. Vynikající koncert odehráli prog-rockoví SBB, kteří jsou celosvětově už od sedmdesátých let nejznámější polskou kapelou.

Výjimečný byl také závěrečný nedělní koncert bluesrockového písničkáře Johna Portera, který připomněl zejména slavnou kolekci Helicopters, která dodnes platí za jedno z nejuznávanějších alb polské hudební historie, a představil i několik nových songů.

Festival Soundedit i letos udělil čtyři ceny Člověk se zlatým uchem, které jsou určeny lidem stojícím v pozadí úspěchu hudebních, ale filmových děl, zejména hudebním producentům a mistrům zvuku. Letos cenu dostal Dave Harries, který v minulosti spolupracoval například i s The Beatles a Pink Floyd. Ve videoprojekcích mu na dálku gratulovali Mark Knopfler i Paul McCartney.

Cenu obdržel i Budgie, bývalý člen kapel Siouxsie and the Banshees nebo The Creatures, a také polský skladatel Henryk Kuźniak, mimo jiné autor hudby k filmům Sexmise nebo Vabank. Čtvrtým letošním laureátem je renomovaná firma PSP Audioware, která dodává systémy do špičkových nahrávacích studií po celém světě.

Největší setkání hudebních profesionálů

Součástí festivalu Soundedit je i největší evropské setkání hudebních producentů, mistrů zvuku a dalších lidí, kteří stojí často v pozadí úspěchu velkých hvězd. Tato konference s mnoha desítkami přednášek pokračuje až do úterka.

Důvody, proč je dobré navštívit festival Soundedit, především jeho koncertní část, byly naznačeny v úvodu textu. K nim je třeba přidat i motiv, pro který na tento festival stojí vážit cestu, dlouhou od česko-polských hranic téměř dvě stovky kilometrů: stejně jako v minulých letech, i letos se většina festivalových hostů České republice trestuhodně vyhýbá, zatímco do Polska někteří z nich jezdí pravidelně.

Přitom jak ukázal letošní Soundedit, není třeba mít obavy, že by tito interpreti měli nouzi o publikum. Právě nad tím by se čeští promotéři mohli přinejmenším zamyslet.

Související témata:
Fields of the Nephilim

Výběr článků

Načítám