Článek
Skupina 17 umělců to označila za zásah do koncepce výstavy, a předčasně ji proto ukončila. Zároveň výtvarníci rozpoutali diskusi o tom, nakolik v umění působí cenzura. Novinářům to řekla tajemnice skupiny P89 Tamara Salzmanová.
Vedení konzervatoře se k věci odmítá vyjadřovat. Umělcům vadí to, že dvě plátna klatovského výtvarníka Jindřicha Bílka konzervatoř odstranila a nic o tom autorům výstavy neřekla. Při instalaci ani při vernisáži prý žádné problémy nebyly. [celá zpráva]
O tom, že jeho plátna už na výstavě nejsou, se Bílek dozvěděl od známého. Od konzervatoře se výtvarníci pouze dozvěděli, že celá výstava se sundala, protože se neslučovala s charitní akcí, která se v Domě hudby konala. Pak se obrazy pověsily znovu, ovšem už bez dvou pláten, uvedla Salzmanová.
Sporným Bílkovým obrazům dominují korpulentní postavy. Sám autor plátna Kolotoč a Hry lásky popisuje jako velkou nadsázku až grotesku. "Jsou to neuskutečnitelné scény a abych to umravnil, dovolil jsem si použít na choulostivá místa hvězdičky, abych neprovokoval za každou cenu," popsal díla Bílek. Podobným motivem se zabývá dva a půl roku a vytvořil na desítku pláten. "Dokonce jsem s jedním takovým obrazem vyhrál konkurz a v září jsem zastupoval naši republiku na mezinárodním festivalu v Marseille. To byl ale méně provokativní obraz," dodal Bílek.
Krotká výstava
Podle Salzmanové nebyla kolekce nijak kontroverzní. "Ta výstava byla velmi krotká, tam byly ty dvě groteskní velké olejomalby, pak jeden akt a to je vlastně z obnažených partií vše. Jinak bylo téměř vše v rovině abstraktní," řekla. Spíš než za cenzuru považuje celou věc za selhání a osobní postoj člověka, který se k odstranění obrazů rozhodl.
"Je to projev určité omezenosti, malosti a zapšklosti. Ten člověk ale má právo na určitý názor," dodala. Výtvarná skupina, která vznikla v létě 1989, už podle ní kvůli zmařené výstavě další kroky nepodniká.