Hlavní obsah

Donutilův Willy Loman soucit nebudí

Právo, Radmila Hrdinová

Jednu ze stěžejních her 20. století, Smrt obchodního cestujícího Arthura Millera, uvedla 14. prosince Městská divadla pražská na scéně Divadla ABC v režii Michala Dočekala. Rolí Willyho Lomana se na pražská divadelní prkna vrací Miroslav Donutil.

Foto: Martin Špelda

Zuzana Kronerová a Miroslav Donutil jako Linda a Willy Lomanovi

Článek

Hra o člověku, jenž si celý život nedokáže přiznat svou průměrnost a žene se za naplněním svého „amerického“ snu, má i dnes co nabídnout. O aktuálnosti obrazu člověka, který nestíhá dravé tempo doby a tvrdošíjným setrváním v iluzi ničí sebe i svou rodinu, není pochyb. Až na to, že dnešní dravost je úplně jiná než ta z roku 1949, kdy měla hra premiéru.

Dočekal hru nijak násilně neaktualizuje, jen jazyk přitvrdil a posunul k dnešku. Hraje se na scéně s posuvnou stěnou, na níž se nápis Nikdy se nevzdávej rozpadá do pokřiveného slova Sen. Jediný mobiliář tvoří dva obří obchodní kufry. Celek působí šedivě a nezajímavě.

Stejně povšechně působí i inscenace, hraná dvě hodiny bez pauzy, ale také bez dynamiky a gradace. V programu se připomíná pohnutí diváků po americké i pražské premiéře. Jenže Dočekalův a Donutilův Willy Loman žádný soucit nebudí. Spíš jen údiv nad tím, jak dlouho lze setrvávat v bludu, a odpor k člověku, jehož bezohledná naivita likviduje jeho blízké.

Foto: Martin Špelda

Willy Loman (Miroslav Donutil) v náručí se synem Biffem (Viktor Dvořák), přihlíží Willyho bratr Ben (Milan Kačmarčík).

Od Donutila je to rutinní výkon, jaký známe z jeho televizních figur (včetně ledabylé mluvy), herec střídá sebelítostivou polohu s ukřivděným rozhořčením, v jeho přitažlivost, ať už obchodní, či lidskou, neuvěříme ani na okamžik. Je to jen obraz člověka, který si za vše může sám. A to je na dvě hodiny trochu málo.

Willyho mladší syn Happy v podání Martina Donutila předvádí především své frajerství, starší syn Biff Viktor Dvořák zaujme zoufalou snahou podívat se pravdě do tváře.

Willyho bratr Ben (Milan Kačmarčík) je podivně snovou figurou bez reálného ukotvení a patřičného kontrastu k Willymu. Jedinou opravdu živou a soucit budící postavu hraje Zuzana Kronerová coby Willyho žena Linda.

Úspornými, přesně zvolenými prostředky (včetně perfektní češtiny!) vytváří před očima diváků udřenou a usouženou ženu, která na svých bedrech nese celou tíhu a pravdu o této rodině, s pokorou a až nepochopitelnou láskou a trpělivostí.

Smrt obchodního cestujícího diváky nedojme ani nevzruší. I tak se jistě stane repertoárovým hitem, už kvůli obsazení Miroslava Donutila. Ale událostí sezony návrat populárního titulu i herce bohužel není.

Hodnocení: 65 %

Může se vám hodit na Firmy.cz:

Arthur Miller: Smrt obchodního cestujícího

Překlad Luba a Rudolf Pellarovi, režie Michal Dočekal, dramaturgie Simona Petrů, scéna David Marek, kostýmy Zuzana Bambušek Krejzková, hudba Ivan Acher

Premiéra 14. prosince 2019 v Divadle ABC, Městská divadla pražská, Praha

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám