Článek
Burian Maryšou navazoval na tradice české národní opery, což mělo svůj smysl zejména na začátku druhé světové války, kdy opera vznikla. Stěžejní dílo české dramatiky zhudebnil syrovým hudebním jazykem s názvuky folkloru a dramatičnosti srovnatelné se Stravinským či Janáčkem. Příběh násilně provdané Maryši vtělil do účinné zkratky opřené o vztahové linky a charaktery postav.
Ve stejném duchu pojala Maryšu i režisérka Linda Hejlová Keprtová. Završuje v ní svou trilogii Eva-Jenůfa-Maryša, sledující téma manipulace se životy žen závislých na morálce a vůli předchozích generací. Její Maryša je – stejně jako Burianova – strohá, dramatická a emotivní.
Minimalistická scénografie pracuje s výmluvnými symboly v podobě osudově zaplétaných copů žen, mohutného roštu visícího jako prokletí nad hlavami postav či ostře rudého stolu jako středobodu domácnosti bez lásky.
Inscenace má jen jedno, typově i pěvecky výborné obsazení pro hlavní i vedlejší role. Dominuje mu Lívia Obručník Vénosová, jež má pro titulní postavu nejen nosný dramatický soprán, ale především schopnost vyjádřit skrze zpěv i herecký prožitek, nejjemnější záchvěvy Maryšiny duše utýrané až k zoufalému činu. Jednu ze svých životních postav vytvořil v Lízalovi tenorista Michal Lehotský.
Barytonista Pavel Klečka ve Vávrovi působivě spojil jeho hrubost i niternost. Živé postavy vytvořily i Petra Vondrová jako Strouhalka, Věra Poláchová Kavanová jako Lízalka a Veronika Kaiserová jako Rozára, dokreslující ženské téma opery. Objevem je maďarský basista Bence Szabó, loňský juniorský vítěz Pěvecké soutěže Antonína Dvořáka, který má pro bouřliváka Francka charismatický zjev i hlas.
Orchestr pod taktovkou Zbyňka Müllera zvládl náročnou partituru se ctí i entusiasmem, a to jak v její pulzující drsnosti, tak i v lyrických ztišeních. Sbor se blýskne v rekrutské scéně a v množství drobných akcí dokonale slouží celku. Znovuzrozená Maryša je emotivně silnou výpovědí, jež má co říci i dnešnímu publiku, a to skrze stylově čistou a krásnou inscenaci.
Emil František Burian: Maryša |
---|
Hudební nastudování: Zbyněk Müller, režie: Linda Hejlová Keprtová, scéna a kostýmy: Marie Blažková. Premiéry 16. a 18. května v Divadle F. X. Šaldy Liberec (psáno ze druhé premiéry) |
Hodnocení: 90 % |