Hlavní obsah

RECENZE: Burianova Maryša - působivé znovuzrození v Liberci

2:16
2:16

Poslechněte si tento článek

Emil František Burian je znám především jako avantgardní divadelník a režisér, méně už jako hudební skladatel. Z jeho osmi oper se hraje Maryša, ale i ta se naposledy objevila na scéně před padesáti lety. Nyní ji uvedlo liberecké Divadlo F. X. Šaldy ve zdařilé inscenaci.

Foto: Daniel Dančevský

Lívia Obručník Vénosová v titulní roli Burianovy opery Maryša

Článek

Burian Maryšou navazoval na tradice české národní opery, což mělo svůj smysl zejména na začátku druhé světové války, kdy opera vznikla. Stěžejní dílo české dramatiky zhudebnil syrovým hudebním jazykem s názvuky folkloru a dramatičnosti srovnatelné se Stravinským či Janáčkem. Příběh násilně provdané Maryši vtělil do účinné zkratky opřené o vztahové linky a charaktery postav.

Ve stejném duchu pojala Maryšu i režisérka Linda Hejlová Keprtová. Završuje v ní svou trilogii Eva-Jenůfa-Maryša, sledující téma manipulace se životy žen závislých na morálce a vůli předchozích generací. Její Maryša je – stejně jako Burianova – strohá, dramatická a emotivní.

Minimalistická scénografie pracuje s výmluvnými symboly v podobě osudově zaplétaných copů žen, mohutného roštu visícího jako prokletí nad hlavami postav či ostře rudého stolu jako středobodu domácnosti bez lásky.

Inscenace má jen jedno, typově i pěvecky výborné obsazení pro hlavní i vedlejší role. Dominuje mu Lívia Obručník Vénosová, jež má pro titulní postavu nejen nosný dramatický soprán, ale především schopnost vyjádřit skrze zpěv i herecký prožitek, nejjemnější záchvěvy Maryšiny duše utýrané až k zoufalému činu. Jednu ze svých životních postav vytvořil v Lízalovi tenorista Michal Lehotský.

Barytonista Pavel Klečka ve Vávrovi působivě spojil jeho hrubost i niternost. Živé postavy vytvořily i Petra Vondrová jako Strouhalka, Věra Poláchová Kavanová jako Lízalka a Veronika Kaiserová jako Rozára, dokreslující ženské téma opery. Objevem je maďarský basista Bence Szabó, loňský juniorský vítěz Pěvecké soutěže Antonína Dvořáka, který má pro bouřliváka Francka charismatický zjev i hlas.

Orchestr pod taktovkou Zbyňka Müllera zvládl náročnou partituru se ctí i entusiasmem, a to jak v její pulzující drsnosti, tak i v lyrických ztišeních. Sbor se blýskne v rekrutské scéně a v množství drobných akcí dokonale slouží celku. Znovuzrozená Maryša je emotivně silnou výpovědí, jež má co říci i dnešnímu publiku, a to skrze stylově čistou a krásnou inscenaci.

Emil František Burian: Maryša
Hudební nastudování: Zbyněk Müller, režie: Linda Hejlová Keprtová, scéna a kostýmy: Marie Blažková. Premiéry 16. a 18. května v Divadle F. X. Šaldy Liberec (psáno ze druhé premiéry)
Hodnocení: 90 %
Související témata:
Lívia Obručník Vénosová
Maryša

Výběr článků

Načítám