Článek
„Když řeknu jména jako Tiago Rodrigues, Dušan D. Pařízek, Kornél Mundruczó, Jan Nebeský, tak mluvím o lidech, kteří vytvářejí podobu soudobého evropského divadla,“ prohlásil ředitel festivalu Jan Burian.
„Jsou to tvůrci, kteří inspirují ostatní, lídři světových trendů. A pro náš festival se podařilo získat jejich profilové inscenace - když se na ně podíváte, zjistíte, že společenská témata začínají být v divadle zase důležitá. Osobně mě to těší, to byl totiž důvod, proč jsem se o divadlo začal zajímat: že je aktivní, že chce změnit a zlepšovat svět,“ podotkl.
Pozor, nahota!
Během devíti dnů, od 10. do 18. září, se v Plzni představí pětadvacet souborů z Francie, Maďarska, Německa, Norska, Slovenska a Česka. Sehrají na čtyři desítky představení a u řady z nich už svítí: vyprodáno.
To platí třeba o zřejmě nejskandálnějším kousku letošního ročníku, představení Parallax budapešťského Divadla Proton. V programu nechybí upozornění na sexuálně explicitní scény a nahotu.
„Nová inscenace slavného režiséra Kornéla Mundruczóa je neuvěřitelně důsažná podívaná o hledání židovské identity ve třech generacích jedné rodiny. S velkou mírou provokativnosti a zároveň s bohatým divadelním jazykem,“ prozradil dramaturg festivalu Michal Zahálka.

Vzdálenost. Dcera na Marsu, otec na Zemi
Necelé dva měsíce po premiéře na Festivalu d’Avignon se do Plzně podařilo dostat inscenaci Vzdálenost režiséra Tiaga Rodriguese. Rok 2077 - lidstvo bojuje o přežití a část populace přesídlila na jinou planetu.
„Otec zůstává na Zemi, dcera putuje na Mars. A vedou spolu napříč vesmírem citlivý mezigenerační dialog. Silná ekologická linka se prolíná s humorem. Na Marsu třeba řeší, jak vyrobit olivový olej bez oliv,“ nastínil Zahálka.
Dalším zásadním počinem bude v Česku opomíjená hra Bertolta Brechta Svatá Johanka z jatek v podání Berliner Ensemble. „Špičková inscenace nejslavnějšího německého divadla v radikálním uchopení áčkového evropského režiséra Dušana D. Pařízka. Novinka, premiéru měla na jaře,“ konstatoval.

Svatá Johanka z jatek v podání německého souboru Berliner Ensemble
Slovenské národní divadlo přijede s inscenací Tatarka inspirovanou tvorbou Dominika Tatarky. Pražské Národní divadlo uvede hru Wernisch, brněnské představí Vlastence. A třeba ostravské Divadlo Petra Bezruče nasadí Ibsenova Nepřítele lidu.
Je to honička
Hrát se bude na všech třech scénách plzeňského Divadla J. K. Tyla, v Alfě i v kulturních centrech Moving Station a Depo. „Jsme jediní, kdo pořádá festival tohoto modelu, čtyřicet představení prakticky za pět dní,“ připomněl Burian.
„Je to mimořádně finančně i personálně náročné, žádný takový festival v Česku neexistuje. Všechny ostatní to dělají tak, že je jedno představení za čtyři dny, mezitím v klidu staví a bourají,“ poznamenal Burian.
Přehlídka má rozpočet zhruba čtrnáct milionů korun. Hlavní část nákladů nese ministerstvo kultury, město dává tři miliony, Plzeňský kraj jeden.