Hlavní obsah

Český Krumlov: (troj)koncert roku z Metropolitní

Novinky, Jiří Tlučhoř

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

ČESKÝ KRUMLOV

Husarský kousek se o víkendu povedl pořadatelům 12. ročníku Mezinárodního hudebního festivalu v Českém Krumlově. Posluchačům festivalu, který potrvá do 23. srpna, nabídli recitál tří sólistek newyorské Metropolitní opery. Podobně kvalitní operní gala se už delší čas nepodařilo zajistit ani pražským pořadatelům, ti teď mohou krumlovským jen závidět.

Foto: archiv MDZ

Muž mnoha tváří Jan Budař se svou kapelou Eliščin band.

Článek

A vskutku nešlo o nějaký reklamní tah, kdy osobnost první dámy české opery Evy Urbanové doplní "odbyté veličiny", byť by v minulosti na světových jevištích zpívaly ostošest. Právě naopak.

Koloraturní sopranistka korejského původu Yungok Shin patří ve svých pětatřiceti mezi nejaktivnější sólistky MET, kdy jde z jedné velké role do druhé pod taktovkou největších dirigentských es současnosti. Nejinak tomu je u altistky Janice Taylorové, která je pro svoje vynikající posazení hlasu i ve svých padesáti stále žádanou sólistkou zmíněné scény.

Za doprovodu Orchestru opery pražského Národního divadla řízeného zkušeným Ondrejem Lenárdem přednesly zmíněné dámy atraktivní árie i duety z oper italské, francouzské a české provenience. Na konto výkonu orchestru ND lze konstatovat, že byl až překvapivě vyrovnaný - těleso bylo zkrátka pečlivě připraveno. Takže i tak nelehké sousto, jakým je předehra ke Smetanově Libuši, vyznělo na úrovni kvalitního koncertního tělesa.

Zahájila Urbanová

První "áriovou" půli večera otevřela Urbanová Miladou ze Smetanova Dalibora a uzavřela Adrianou z Cileovy Adriany Lecouvreur. Rozhodně potvrdila svou neotřesitelnou vedoucí pozici na našem operním nebi a nakonec i potěšila vývojem ve stylu svého přednesu. Nedopouští se už "efektu pro efekt", kdy dokázala zlomit klenbu fráze skvostným, ale nelogickým pianissimem, ale slouží hudbě a ví, v čem spočívá belcanto. V logice, která vychází z přirozené muzikality.

Urbanová posluchačům na druhém zámeckém nádvoří nabídla během večera ještě strhující dramatické duety s Taylorovou z Ponchielliho Giocondy a Cileovy Adriany Lecouvreur. Celý večer pak naše hvězda zakončila Měsíčkovou árií z Dvořákovy Rusalky, kterou obdařila pohádkovou křehkostí a zároveň civilností.

Yungok Shin zaujala Donizettim a Bellinim

Korejka se zase nejvíc blýskla Norinou z Donizettiho Dona Pasquala a Elvírou z Belliniho Puritánů, kde zvedla auditorium ze židlí tím, s jakým mistrovstvím zvládá sebenáročnější koloratury i širokodeché belcantové árie. Dech brala intonační přesnost, s jakou "zapípala" ve vražedném tempu kudrlinky, stupnice i rozklady až do tříčárkovaného es. V přídavcích se s publikem rozloučila Pucciniho Giannim Scicchim.

Taylorová zase zářila svým sonorním, hobojově zabarveným altem zejména v repertoáru ze sladké Francie (Saint-Saens, Delibes, Offenbach), v přídavku své vystoupení uzavřela nejslavnější árií z Bizetovy Carmen.

Podtrženo a sečteno: krumlovští viděli a slyšeli koncert roku.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám