Hlavní obsah

Řidič se zpovídal z neštěstí s vykolejenou tramvají

Právo, Tomáš Urban

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Obvodní soud pro Prahu 2 začal ve čtvrtek projednávat tragický případ z letošního 16. března, kdy zadní vůz tramvaje číslo 22 na Karlově náměstí zabil dva lidi a další tři zranil, z toho dva těžce. Muž, který tramvaj řídil, osmačtyřicetiletý Jiří Panenka, jezdil jako řidič tramvaje již dvanáct let.

Článek

Za obecné ohrožení muži hrozí tři roky až deset let vězení a zákaz činnosti. Panenka u soudu nepůsobil nijak vystresovaně, je však pravda, že od nehody navštěvoval psychologa, aby se dokázal s tragédií vyrovnat. Včera se řidič všem zraněným i pozůstalým po dvou mrtvých omluvil.

Tramvaj 16. března vykolejila kolem 06:30 na křižovatce ulic Ječné, Resslovy a Karlova náměstí v místě, kde trať zahýbá směrem k Národní třídě. Zadní vůz tramvaje narazil do lidí čekajících na ostrůvku ve směru na Moráň.

"Oknem tramvaje jsem viděla jen vytřeštěné oči, jak se ten pán snažil uskočit," popsala Obvodnímu soudu pro Prahu 2 jedna ze svědkyň, která tramvají cestovala. Ve voze byl podle ní prach a kouř, všude se sypalo sklo.

"Šla jsem na tramvajovou zastávku a pak už si nepamatuji vůbec nic," řekla Romana Š., která dosud chodí s pomocí francouzské hole. Od nehody je stále v pracovní neschopnosti - mimo jiné utrpěla zlomeniny lebky, žeber, nohy a poranění plíce.

Rychlost tramvaje je sporná

"Měl jsem jen dvě podlitiny. Proti tomu, co se tam stalo, děkuji bohu, jak jsem dopadl," prohlásil Daniel M., který stál v kritické době také na osudné tramvajové zastávce. Zachránil se skokem přes zábradlí do ulice.

Podle žalobce zavinil Panenka tragickou nehodu tím, že jel dvakrát rychleji, než podle předpisů směl. Drážní inspektoři naměřili rychlost 32,1 kilometru v hodině, ačkoli je v osudném místě povolena maximální rychlost 15 kilometrů v hodině. Podle odborníků však tachografy v tramvajích nejsou příliš spolehlivé a rychlost tramvaje v době nehody budou muset určit náročné expertízy.

"Nedovedu si to vysvětlit, rychlost jsem dodržoval, muselo jít o technickou závadu," uvedl řidič. Svědci před soudem potvrdili, že jízda tramvaje byla normální. Jedna z cestujících šla dobrovolně svědčit a uvedla, že tramvaj jela běžnou rychlostí obvyklou na tomto místě. Panenka v současnosti tramvaj řídit dočasně nesmí. Zatím pracuje jako vrátný dopravního podniku. 

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám