Článek
Rozvoj dopravní infrastruktury
Vedle neustálé potřeby nových bytů, kanceláří, parkovacích domů, škol a dalších pozemních staveb se nyní rozjely i masivní investice do dopravní infrastruktury v Praze. Klíčové je dokončení vnitřního městského okruhu od severního vyústění tunelu Blanka přes Balabenku a Jarov až na Průmyslovou ulici, dále propojení Rozvadovské spojky (začátek dálnice D5) s městským okruhem na Zlíchově, spojení na letiště Ruzyně, metro D, rekonstrukce Libeňského mostu a výstavba nového mostu Holešovice – Karlín.

Lodní doprava kameniva a písku pro betonárny TBG METROSTAV
Nejpoužívanější stavební materiál
Základní komoditou, která se při výstavbě dopravních projektů používá, je beton. Ten se vyrábí v betonárnách, které musejí být co nejblíže místu stavby, aby cestou nedošlo k jeho předčasnému tuhnutí či tvrdnutí. Beton se skládá ze čtyř hlavních surovin – kameniva, cementu, přísad a vody. Až 80 % betonu tvoří kamenivo, které se dováží z lomů na sever od Prahy. Většina pražských betonáren je zásobována nákladními auty. Jeden kamion přiveze 30 tun kameniva. Pro plánovanou výstavbu v Praze se očekává potřeba více než milion metrů krychlových betonu, tedy dva miliony tun kameniva, které dopraví více než 60 tisíc kamionů.

Beton pro Prahu z ekologických betonáren TBG METROSTAV
Jak nahradit tisíce kamionů?
Inspirací může být Vídeň, Hamburk, Londýn, Brusel či Paříž, kde již mnoho let využívají pro zásobování města řeku. Ani Praha v tomto směru není pozadu. V centru města jsou u Vltavy hned dvě moderní betonárny, které již řadu let využívají říční dopravu. Betonárna Rohanský ostrov a betonárna Libeň jsou moderní ekologické provozy, které až 80 % surovin pro výrobu betonu dopravují loděmi. Jedna loď nahradí 33 kamionů. Obě betonárny při současné produkci dopraví prostřednictvím lodí téměř 400 tisíc tun kameniva a díky tomu přijede do Prahy každý rok o 13 tisíc kamionů méně. V plánu je zvýšit úsporu na 20 tisíc kamionů ročně. Za celou dobu své existence ušetřily tyto betonárny Praze více než 250 tisíc kamionů. Vyrobily se zde betony pro veškeré důležité stavby v Praze: všechny etapy pražského metra, tunely Blanka, Strahovský tunel, železniční tunely Nového spojení, Trojský most, Národní technická knihovna, Nová vodní linka ÚČOV atd.

Vizualizace zakrytí betonárny Libeň
Vltava – největší dálnice v Praze
Lodní doprava kameniva je začátek lepšího životního prostředí v Praze. Obě betonárny jsou již nyní nenápadně usazeny do svého prostředí a plánují se další úpravy zakrytí provozoven pod speciální krycí sítě a obehnání hradbou ze stromů, keřů a popínavých rostlin. Krédem společnosti je vyrábět co nejzelenější beton pro Prahu.