Hlavní obsah

Titanic, zvířátka či Isteník. Jihomoravští záchranáři svými kalendáři pomáhají potřebným

Brno

Ve dne v noci vyrážejí do terénu, aby pomohli někomu v nouzi. I přes velké vytížení si však najdou chvíli času na charitativní akci. Jihomoravští záchranáři už osmým rokem vydávají kalendář, jehož výtěžek z prodeje jde na pomoc potřebným. Celkově letos vybrali téměř milion. Peníze pomohly třeba nemocným dětem, letos poputují dětským domovům.

Foto: archiv ZZS JmK

Patronem kalendáře i fondu záchranářů je herec Michal Isteník.

Článek

Nápad na focení kalendářů vznikl spontánně. „Přemýšleli jsme, jak více pomoci. Záchrana zdraví a životů je naše každodenní práce. Řekli jsme si, že kromě této akutní pomoci můžeme dělat něco i dlouhodobě a mít ještě širší záběr pomoci,“ vysvětlila mluvčí jihomoravských záchranářů Michaela Bothová.

Proto organizace v souvislosti s kalendářem i plyšovým psem Defíkem založila Nadační fond Zdravotnické záchranné služby Jihomoravského kraje. „Právě pod něj nyní spadá výroba charitativních kalendářů. A také zajišťování prostředků na nákup plyšových psů pro dětské pacienty do sanitek,“ objasnila mluvčí.

Foto: archiv ZZS JmK

Tématem jednoho kalendáře byla zvířátka.

Kromě toho fond slouží i pro pomoc zaměstnancům, kteří se ocitnou v tíživé životní situaci. Veřejná sbírka tak v minulosti pomohla záchranáři po mozkové příhodě, nemocnému synovi jedné ze záchranářek nebo další zaměstnankyni, které tragicky zahynul manžel.

Taková pomoc je však jednorázová, kdežto kalendáře se prodávají už osmým rokem. Každoročně se z jejich prodeje podaří získat kolem 100 tisíc korun, rekordní částka je 150 tisíc korun. Peníze putovaly například na onkologicky nemocné děti, na děti zrakově postižené nebo děti s autismem. Stotisícová částka pomohla chráněnému bydlení pro tělesně postižené a v dalším roce také organizaci Popálky, která pomáhá popáleným pacientům při návratu do běžného života.

Foto: archiv ZZS JmK

Nechyběl kalendář připomínající slavné filmy.

Peníze v jednom roce připadly hodonínské zoo, kterou v minulosti zničilo tornádo, ale i Zdravotním klaunům, jejichž cílem je vyloudit úsměv na tváři nemocných dětí. „Výtěžek z nejnovějšího osmého kalendáře se rozdělí mezi dva jihomoravské dětské domovy,“ připomněla Bothová.

Kalendář stojí 300 korun a zájemci si pro něj mohou přijít ve všední dny od 8.00 do 15.00 do sídla záchranky v Brně v ulici Kamenice, případně mohou napsat na e-mail jihomoravské záchranky.

Zdravotníci přitom kalendáře využívají i k osvětě. Tématem jednoho z nich byla první pomoc, kterou se veřejnost mohla naučit z fotek měsíců. U jiného zase záchranáři spojili své řemeslo s divadlem a společně s herci z Městského divadla Brno vytvořili obraz z konkrétní hry. Na světlo světa se tak dostalo Romeo, Julie a resuscitace nebo intoxikovaný Limonádový Joe. Nechyběl ale ani kalendář se zvířátky, první pomoc ve formě komiksu nebo ztvárnění filmů.

Foto: archiv ZZS JmK

Letošní kalendář se nese v duchu sportu

Letošní kalendář se nese v duchu sportu. „Kmotry našich kalendářů se postupně stali herci Roman Zach, Pavla Vitázková, Martin Stránský, Alexej Pyško a pak opakovaně Michal Isteník, který je zároveň patronem našeho nadačního fondu,“ informovala Bothová.

Postupem času si na kalendáře zvykli i samotní záchranáři, kteří se zpočátku při focení styděli. „Zpočátku si drželi odstup a hlásili se opatrně. To se ale změnilo. Když teď pošlu hromadný mail a kolegyně a kolegy oslovím, tak mám za chvíli plno a mám i náhradníky. Chtějí pomoci, chtějí udělat dobrou věc,“ uzavřela Bothová s tím, že se postupně do focení zapojilo více než 100 pracovníků. Jihomoravská záchranná služba má kolem 700 zaměstnanců.

Související témata:

Výběr článků

Načítám