Hlavní obsah

Co dělat, když se vám v zahraničí ztratí kufr – na letišti, v hotelu, ve vlaku i autobuse

Ztráta zavazadla na dovolené je noční můra každého cestovatele. Dobrá zpráva? Většina kufrů se ke svým majitelům vrátí do 48 hodin. Je však naprosto nezbytné postupovat rychle a správně, což vám pak může usnadnit i získání případných kompenzací. Co dělat při ztrátě zavazadla v hotelu, na letišti i autobuse, se dozvíte v článku.

Foto: Envato Elements

Problémy se zavazadlem na letišti jsou nepříjemnou záležitostí.

Článek

Jak mít správně označené zavazadlo a prevence

Jako u všeho, i u zavazadel a jejich bezpečí vám pomůže prevence:

  • Označte kufr jmenovkou s kontaktem a číslem v mezinárodním formátu.
  • Odlište zavazadlo barevným prvkem nebo páskou, aby si ho nikdo nespletl.
  • Vyfoťte obsah před odletem pro případ pozdější reklamace.
  • Přibalte do příruční tašky základní věci - doklady, léky, pár kusů náhradního oblečení.
  • Pokud dojde na nejhorší a se zavazadlem se neshledáte, vždy si uschovejte účtenky za věci, které si následně musíte koupit, pro případnou kompenzaci.

1. Letadlo a letiště - ztracené nebo zpožděné zavazadlo

Ihned po zjištění jděte k přepážce Baggage Claim / Lost & Found / Baggage Service. Musíte vyplnit tzv. PIR protokol (Property Irregularity Report) – uvedete popis kufru, kontakty, adresu doručení a přiložíte zavazadlový štítek.

Dostanete kopii protokolu a referenční číslo – budete s ním sledovat stav v systému WorldTracer. Kopii si uschovejte.

Pokud kufr nedorazí do 21 dnů, je považován za ztracený – poté už řešíte náhradu.

2. Hotel – ztráta nebo krádež

Jakmile zjistíte, že vám kufr chybí, okamžitě informujte recepci a žádejte zápis o ztrátě. Prohlédněte úschovnu zavazadel, pokud ji hotel má, a společné prostory.

Pokud máte podezření na krádež, kontaktujte místní policii a nechte si vystavit protokol. Máte-li cestovní pojištění, informujte pojišťovnu a dodejte doklady o nahlášení policii.

3. Vlak – zapomenuté nebo odcizené zavazadlo

Pokud jste stále ve vlaku, zavolejte zákaznickou linku dopravce a uveďte číslo vlaku, směr a popis kufru.

Pokud jste už vystoupili, vyhledejte oddělení Lost & Found na nádraží.

V některých zemích fungují centrální databáze ztrát a nálezů – informujte se, kde se nálezy evidují.

4. Autobus – dálkové linky i MHD

U dálkových spojů ihned kontaktujte dopravce, uveďte číslo spoje, datum a popis zavazadla.

V případě ztráty během cesty v MHD volejte linku dopravního podniku – dispečer může kontaktovat řidiče, dokud je vůz na trase.

Pokud kufr zůstal v zavazadlovém prostoru, dopravce ho obvykle uschová na terminálu nebo depu. To obvykle bývá na krajích měst a je potřeba počítat s tím, že pro shledání se zavazadlem bude potřeba extra čas k cestě.

Související témata:

Výběr článků

Načítám