Článek
Za projektem stojí nizozemská herečka, komička a producentka Eline Van der Veldenová, zakladatelka londýnské společnosti Particle6 a její divize Xicoia. Ta se specializuje na práci s umělou inteligencí (AI).
Právě z tohoto studia Tilly „pochází“. Van der Veldenová ji označuje za umělecký experiment, nikoli za pokus nahradit lidské herce. „Umělá inteligence je nový nástroj – nový štětec,“ uvedla v jednom z rozhovorů.
Tilly se poprvé veřejně představila koncem září na curyšském festivalu zaměřeném mimo jiné na AI. Krátké parodické video, v němž vystupovala jako naivní účastnice televizního pořadu generovaného počítačem, mělo sloužit spíše jako ukázka technických možností než jako plnohodnotná role.
Ještě předtím se objevila i v komediálním skeči AI Commissioner, zcela vytvořeném pomocí umělé inteligence – od scénáře napsaného ChatGPT po digitální postavy i prostředí.
Ohlas byl značný, ale ne vždy lichotivý. Recenzent deníku The Guardian Stuart Heritage označil projekt za „technicky ohromující, ale zároveň zbytečný, děsivý a nevtipný“. I přesto video získalo přes půl milionu zhlédnutí.
Podstata filmového řemesla
Tvůrkyně považuje reakce za důkaz, že se téma dotýká podstaty filmového řemesla. „Vytvoření Tilly pro mě bylo aktem představivosti a řemesla, podobně jako psaní role nebo formování postavy,“ říká Van der Veldenová.
Nadšení ale nesdílejí všichni. Kriticky se ozvaly hollywoodské herečky Toni Collette, Melissa Barrera či Kiersey Clemonsová. Všechny zmiňované se obávají, že digitální herci mohou ohrozit jejich profesi.
Americká odborová organizace SAG-AFTRA, zastupující asi 160 tisíc pracovníků audiovize, už také vydala prohlášení, podle něhož „kreativita musí zůstat lidská“ a odmítla používání termínu „herečka“ pro syntetické postavy. Odbory zároveň upozorňují, že systémy trénované na tvorbě skutečných umělců často využívají jejich práci bez svolení a bez náhrady.
Van der Veldenová však trvá na tom, že Tilly není hrozbou, ale příležitostí. Postavu prý chápe jako satiru i zrcadlo společnosti.
Ať už Tilly Norwoodová znamená začátek nové éry, nebo jen technologickou kuriozitu, jedno je jisté: filmový průmysl se bude muset s digitálními herci dříve či později vypořádat.