Článek
Průměrná škoda vyplacená z havarijního pojištění dosáhla 30 tisíc korun. Často však jde o podstatně vyšší částky. Mezi nejvyšší patří škody způsobené krádeží, kde se průměrné vyplacené pojistné plnění pohybuje na úrovni 250 tisíc korun. Informovala o tom Česká asociace pojišťoven.
Většina českých řidičů ale nemá pokryté riziko těchto značných škod, například pro případy, kdy viník ujede z místa nehody a nepodaří se ho policii najít.
Havarijní pojištění totiž kryje škody na vlastním autě způsobené dopravní nehodou v případech, že jste viníkem dopravní nehody, a v situacích, kdy je viník neznámý. Vyplatí se třeba i u škod způsobených dírami v silnicích, protože vymáhání odškodnění po správci silnice je v praxi téměř nereálné.
Například při nedání přednosti v jízdě průměrná škoda podle ČAP dosahuje bezmála 50 tisíc korun, při nedodržení bezpečné vzdálenosti jde o průměrně 33 tisíc korun.

Havarovaná auta blokovala několik desítek minut hlavní tah z Teplic na Prahu.
V tom nejsou započítány případná odškodnění za újmu na zdraví a ušlý zisk u dalších účastníků nehody, průměrné částky se týkají jen škod na autech.
U nepřizpůsobení jízdy stavu vozovky a výtluk v silnicích průměrná škoda dosahuje 32 tisíc korun, průměrná škoda u srážky se zvěří je kolem 30 tisíc.
| Příklad nehody a finančních nákladů |
| Poškození vozidla Opel Astra, 2001 |
| Průběh: Na mokré silnici dostalo vozidlo smyk a narazilo do svodidel. |
| Škody: poškození pravé přední části, vyměněné díly (starší nebo druhovýroba): kapota, světlo, nárazník, blatník, přední čelo. |
| Pojistné plnění: 32 948 Kč |
| Roční pojistné: 4 452 Kč (pojištěno od roku 2005). Zdroj: ČAP |
Kdo nemá havarijní pojištění nebo alespoň rozšířené povinné ručení (živly, zvěř), které nabízejí například Kooperativa a Allianz, tak tyto náklady v řádu desítek tisíc korun musí stoprocentně platit ze svého.
V případě optimálně sjednané pojistky jde nejčastěji „pouze“ o pěti až desetiprocentní spoluúčast, kterou motorista zaplatí ze své kapsy.
V případě optimálně sjednané pojistky jde nejčastěji „pouze“ o pěti až desetiprocentní spoluúčast, kterou motorista zaplatí ze své kapsy.
V případě spoluviny je zpravidla lepší využít své havarijní pojištění, než plnění z povinného ručení druhé strany. Tam by podle míry spoluúčasti pojištěný dostal jen část škody, z havarijního pojištění dostane škodu celou (s odečtením spoluúčasti).
| Odcizení |
| Policie uvádí, že každých 40 minut je odcizeno jedno vozidlo. Denně je pak odcizeno průměrně 35 vozidel v hodnotě 5,5 miliónů korun. |
| Příklad: Škoda Octavia 1,9 TDI , r.v. 2008 |
| Vozidlo parkovalo na volně dostupném parkovacím místě před domem. |
| Auto majitel zakoupil jako ojeté v roce 2009 za 360 000 Kč. Ukradeno bylo v roce 2010. |
| Pojistné plnění: 310 000 Kč (spoluúčast 5 %) |
| Roční pojistné: 12 500 Kč |
| Zdroj: ČAP |
Škody způsobené vandalizmem
Průměrné pojistné plnění u škody, způsobené vandalizmem představuje částka 21 000 Kč.
Nejčastější příčinou je poškrábání laku ostrým předmětem. Mezi případy vandalizmu patří také hození předmětu na vozidlo, přeběhnutí osoby po autě nebo ulomení zrcátka.
| Příklad - Volkswagen Passat, r. v. 2006 |
| Majitelka vozidla ráno našla vozidlo probodané ostrým předmětem. |
| Poškozeny byly všechny díly karoserie a většina z nich neopravitelná. Díly, které nebyly probodnuty, byly prokopnuty či jinak znehodnoceny. |
| Vyčíslená škoda: 185 452 Kč |
| Pojistné plnění: 176 179 Kč (5% spoluúčast) |
| Roční pojistné: 15 588 Kč |
Škody způsobené živly
Loni narostly celkové škody, způsobené živly o 89 %. Povodně a kroupy způsobily vloni škody na vozidlech ve výši téměř půl miliardy korun. Průměrné pojistné plnění za škodu na vozidle, způsobenou živly činí 116 000 korun.
| Příklad - Renault Laguna, r. v. 2004 |
| Zaplaveno při povodni. Voda dosáhla do poloviny dveří, do motorového prostoru se dostala jemná vrstva bahna. Náklady na vysušení a vyčištění vozu byli vyčísleny na 230 000 Kč. |
| Pojistné plnění: Vyplaceno jako totální škoda ve výši 160 000 Kč. |
| Roční pojistné: 10 825 Kč |
