Hlavní obsah

K vyřízení na úřadu stačí internet

6. 8. 2021, 8:22
Právo, Pavel Cechl

Lidí, kteří nechtějí vážit cestu na úřady a chtějí s nimi jednat přes internet, přibývá. Různé formy elektronické komunikace podle dat ministerstva vnitra na počátku července využívalo 3,81 milionu lidí. Většina z nich s tím začala teprve letos.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Nejvíce lidí se na státní portály přihlašovalo za pomoci údajů k bankovnímu účtu. „Je to logické, neboť přístup do elektronického bankovnictví občané používají v průměru několikrát za měsíc a jedná se současně o velice rozšířenou elektronickou službu,“ uvedla mluvčí ministerstva Hana Malá.

Své zkušenosti s tímto způsobem, který začal fungovat v lednu, má například Josef z Prahy. „Letos jsem to využil při vyplňování formuláře pro sčítání lidu a při podání daňového přiznání,“ raduje se. Menší obavy prý ale měl z toho, jestli to nemůže někdo zneužít. Například tak, že by banka viděla do jeho rodinných poměrů, nebo naopak stát na jeho účet.

Data v bezpečí

„Banka pouze státu potvrzuje, že jste to vy, nepředává žádné další údaje,“ ujistil o bezpečnosti tohoto prostředku Pavel Kolář z České bankovní asociace. Pokud chce člověk někomu předat i další data, například věk a podobně, musí o to opět banku požádat.

Kde lze použít elektronickou identitu
k podání daňového přiznání
ke zjištění výše důchodu
k získání potvrzení o očkování proti covidu-19
ke vstupu na katastr nemovitostí
k podání žádosti o řidičský průkaz
ke vstupu na portál VZP
ke vstupu na Portál občana a portály obcí a krajů
ke komunikaci s firmami, např. poskytovateli energií

Podobně stát nebo firma, která využívá identifikace občanů či svých klientů pomoci bankovní identity, jak se přihlášení do systému přes účet nazývá, nevidí, kolik má dotyčný na účtu.

Přihlašování přes bankovní konto podle Koláře nachází uplatnění nejenom při komunikaci se státní správou. Je možné tak potvrzovat identitu například při komunikaci s dodavateli energií, mobilními operátory či například e-shopy.

„Třeba pokud člověk bude potřebovat při objednání alkoholu z e-shopu potvrdit věk,“ uvedl Kolář. Už nyní to využívají desítky firem.

Elektronický občanský průkaz je možné použít pouze, pokud si jej člověk aktivoval
Hana Malá, ministerstvo vnitra

V současnosti bankovní identitu umožňuje pět bank, Česká spořitelna, Komerční banka, Airbank, Moneta a ČSOB, další se na to chystají. Způsobů, jak se přihlásit k elektronické komunikaci, je ale daleko více.

„Elektronické identifikační prostředky se rozdělují podle typu vydavatele na státní a soukromoprávní,“ konstatovala Malá.

Z těch soukromých vedle bankovní identity stojí za zmínku například prostředek mojeID společnosti CZ.NIC nebo karta pro vytváření elektronického podpisu Starcos společnosti I.CA. Ten první si lze založit přes portál www.mojeid.cz, kartu pak přes stránky www.ica.cz.

Cesta na CzechPoint

„Mezi státní prostředky patří zejména aplikace Mobilní klíč eGovernmentu, dále takzvané NIA ID a konečně také elektronický občanský průkaz s čipem,“ upozornila Malá. První dva je možné zřídit si například na pobočce CzechPointu.

Bankovní identita má mít jednotný standard

Finance

„Občanský průkaz je možné použít k identifikaci pouze za podmínky, že si jej člověk při převzetí na úřadě aktivoval k identifikaci příslušnými dvěma kódy,“ dodala.

Varovala ale současně, že prostředky elektronické identity mívají různou úroveň zabezpečení, takže například pro nakládání s majetkem vyšší hodnoty lze použít jen některé. Pro identifikaci na úřadech jiných členských států Evropské unie pak lze zatím použít pouze elektronickou občanku s čipem.

Reklama

Související témata:

Výběr článků