Hlavní obsah

Vláda si posvítí na dovoz ojetin. Přichází o miliardy

Obnovit clo na dovoz osobních vozidel z ciziny se chys­tá ukrajinská vláda. Koncem května kabinet předložil parlamentu návrh na přehodnocení úlev pro automobilisty zavedených kvůli válečnému stavu.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Opatření, jež mělo pomoci armádě i lidem, kteří při bombardování přišli o svá vozidla, se podle politiků „překonalo“. Masově je navíc využili podnikavci, kteří válečnou nouzi proměnili ve výnosný byznys.

Když počátkem dubna prezident Volodymyr Zelenskyj povolil bezcelní dovoz vozidel pro všechny ukrajinské občany, tisíce automobilistů v mžiku zahltily hraniční přechody. Ukrajinci hromadně vyrazili do autobazarů do sousedního Polska, na Slovensko, do Česka i Německa. Dobrovolníci, kteří převáželi auta pro armádu a rozvoz humanitární pomoci, si stěžovali, že se ocitli v „pasti“ překupníků. Zdaleka přitom nešlo jen o dovoz levných ojetin.

Rusko jedná s Tureckem o koridoru pro obilí v Černém moři

Evropa

Limuzíny pro frontu

„Dovážel se mnohdy zvláštní druh aut, jako například Mer­cedes-Benz S, Audi Q 7W či BMW X6 za miliony hřiven. Lidé využívali tuto možnost. Proč také ne, když je to legální. Otázka ale je, zda to země zrovna potřebuje,“ komentoval si­tuaci portál Ukrajinska pravda.

Vláda musela vyhradit zvláštní hraniční přechody pro dovoz aut určených k osobní potřebě, aby uvolnila průjezd armádní a humanitární techniky.

Mustafa Najem, náměstek ministra infrastruktury, pak přiznal, že ačkoli většina aut se dovážela skutečně pro armádu, do země se dostaly stovky přepychových luxusních vozidel, která sotva využije armáda, územní obrana či zdravotnické služby.

„Asi není špatné, že naši občané tak optimisticky vnímají budoucnost, že jsou ochotni nakupovat nová vozidla. Partnery v Polsku, na Slovensku i v Rumunsku však tak trochu překvapila tak aktivní obnova automobilového parku válčící země, pro kterou celý svět shromažďuje prostředky pro humanitární pomoc,“ reagoval na síti Telegram na automobilový boom.

Dovoz ojetých aut letos stoupl o 15 procent na 74 tisíc vozů

AutoMoto

Záchranný prostředek

Danylo Hetmancev, šéf finančního výboru ukrajinského parlamentu, tvrdí, že „experiment“ musí skončit. „Ta auta nepojedou na frontu. Někdo na nich ale chce vydělat, přičemž stát z toho nedostane ani hřivnu,“ řekl portálu AUTO-Consalting. Vláda přiznala, že kvůli „nulovému clu“ na dovoz vozidel státní rozpočet přišel přinejmenším o 13 miliard hřiven (asi 10 mld. Kč).

Podle expertů se nicméně situace rychle mění a poslední dobou se dovážejí hlavně ojetiny v ceně kolem sta tisíc hřiven (asi 78 tis. Kč). Právě o ně prý stojí armáda či obyvatelé rozbombardovaných měst. Tzv. luxusní segment v hodnotě přes 20 tisíc eur tvoří zhruba 30 procent bezcelního dovozu, řekl v televizi Suspilne Oleh Ščuckyj ze Státní celní služby.

Obrovské ztráty
Podle úřadů bylo za dva měsíce dovezeno na Ukrajinu bez cla asi 124 tisíc vozidel.
Obyvatelé přišli kvůli bojům podle odhadu centra KSE Institute zhruba o 90 tisíc vozidel.
Stát ztratil kvůli zrušení dovozního cla na dovoz vozidel přes 13 miliard hřiven (asi 10 mld. Kč). Denně se dováží kolem čtyř až pěti tisíc aut.
Zdroj: Ukrajinska pravda

Reklama

Výběr článků

Načítám