Článek
Přestože návštěvnost center stále nedosahuje úrovní před pandemií, lidé v nich utrácejí více. Růst obratů navíc začal v loňském roce znovu překonávat inflaci. A pokračoval i v prvním čtvrtletí letošního roku. Návštěvnost center v něm byla meziročně vyšší o tři procenta, obraty o dvě.
CBRE dlouhodobě sleduje výkonnost 22 velkých nákupních center mimo Prahu prostřednictvím své studie Shopping Centre Index.
„Výsledky sice lehce ovlivnily sezonní výkyvy, když Velikonoce v loňském roce připadly na březen a letos až na duben, přesto uzavřená data za první kvartál potvrzují, že maloobchodní trh pokračuje v mírném, přesto stabilním růstu,“ uvedla Klára Bejblová, expertka CBRE na průzkum trhu a poradenství v oblasti maloobchodu pro Česko a Evropu.
Firma to přisuzuje především lepší náladě spotřebitelů. Tu podporuje růst reálných mezd a pokles inflace. Zatímco v předchozích dvou letech rostly ceny dvouciferným tempem, loni jen o 2,4 procenta.
Rostoucí gastro
Z průzkumu mezi 1200 návštěvníky obchodních center vyplynulo, že své zbytné výdaje nejčastěji omezují lidé mezi 35 a 44 lety. Tedy ti, kteří nejčastěji vychovávají malé děti. U mladších věkových skupin se obavy z budoucnosti v utrácení příliš neprojevují.
Nákupní centra lidem stále primárně slouží k obstarání potravin, stále více se ale stávají i místem pro jiné aktivity. To platí zejména pro nejmladší generaci do 25 let.
„Z jejího pohledu se změnilo pořadí hlavních důvodů k návštěvě nákupního centra. Nákupy sice zůstávají jednoznačně nejdůležitějším motivem, nově se ale na druhou příčku posunulo stravování,“ konstatoval Jan Janáček, vedoucí týmu maloobchodních pronájmů v CBRE.
Rostoucí obliba restaurací a fast foodů v obchodních centrech se projevila i na jejich vyšších obratech. Meziročně tento segment posílil o devět procent.
Potíže mají naopak stále obchody s módou, jimž obraty o procento klesly. „Jedním z faktorů je stále sílící podíl online nákupů. Celkem 45 procent dotázaných respondentů uskuteční asi 30 procent všech svých nákupů módy online,“ prohlásil Janáček.
Zlepšující se kondice obchodních center láká také investory. Například společnost Redstone začala s výstavbou projektu Galerie Pernerka v Pardubicích. Už existující karlovarské nákupní centrum Varyáda zase prošlo rozšířením.
Díky rostoucí poptávce si provozovatelé mohou dovolit zvýšit nájemné. To loni v průměru vzrostlo o 3,5 procenta. Neobsazenost prostor zůstává na úrovni 3,8 procenta.