Hlavní obsah

Škoda Group loni zvýšila zisk o 22 procent

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Škoda Group, přední evropský výrobce vozidel pro veřejnou dopravu, zvýšila meziročně provozní zisk EBITDA (před úroky, daněmi a odpisy) o 22 procent na loňských 50,2 milionu eur, tedy v přepočtu přes 1,194 miliardy korun. Tržby strojírenské skupiny vzrostly o 26 procent na 763,7 milionu eur (přes 18,168 miliardy Kč). Firma to ve středu uvedla v tiskové zprávě.

Foto: Profimedia.cz

Výroba tramvaje ve Škoda Transportation (ilustrační foto)

Článek

Plzeňská Škoda Group, součást mezinárodní investiční skupiny PPF, považuje loňské hospodářské výsledky s ohledem na dopady pandemie covidu-19 a na ruskou invazi na Ukrajinu za úspěch.

Společnost zahájila transformační program, jehož cílem je vytvořit ze skupiny mezinárodního a konkurenceschopnějšího hráče, řekl mluvčí Jan Švehla. Podle šéfa představenstva Didiera Pflegera, který skupinu řídí od loňského února, je růst upraveného provozního zisku o 22 procent pozitivní a ukazuje, že transformační program přinesl první výsledky.

„V rámci skupiny se zvýšily nejen finanční ukazatele, ale také výrobní kapacita a výkonnost. Loni jsme dodali 213 vozů a počet výrobních hodin meziročně stoupl o 29 procent na 4,4 milionu,“ řekl. Počet prodaných vozidel se meziročně zvýšil o 19 procent.

Většinu produkce Škody Auto po roce 2025 budou tvořit elektromobily

AutoMoto

Skupina zaměstnává 8000 lidí v několika výrobních závodech v ČR a Finsku a v obchodních jednotkách v Německu, Itálii, Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Ukrajině. Loni založila dceřinou firmu v Itálii a začátkem roku 2023 získala v Rakousku nový podnik Molinari Rail a v Belgii The Signalling Company, který vyvíjí software pro dopravní prostředky.

Šéf Škody Group Pfleger zhodnotil loňský rok jako hodně úspěšný ve výrobě vlaků RegioPanter, jichž si zákazníci objednali přes 260 v různých konfiguracích. „Letošek bude pro nás v dodávkách všech typů kritický, protože máme hodně zakázek, které musíme dokončit. V množství vyrobených vozů porosteme asi o 50 procent,“ řekl.

Zakázky za více než 80 miliard

Podíl dodávek pro český a slovenský trh tvoří podle Pflegera zatím 60 procent. Půjde o hlavní trh i v budoucnu, ale do konce dekády má jeho podíl na obratu klesnout pod polovinu.

„Dalších 20 procent teď dělá východní Evropa, což jsou hlavně zakázky na metro ve Varšavě a elektrické vlaky pro Lotyšsko a Estonsko. Na západní trhy připadá 15 procent,“ uvedl. Tam jde hlavně o tramvaje pro Německo. Zbytek je hlavně Švédsko a Finsko. Zbytek světa je podle ředitele nejistý. V tuhle chvíli vyjednáváme o velkém kontraktu v Egyptě a podali jsme nabídky například i v Izraeli, řekl.

Podle Pflegera má skupina nasmlouvány zakázky včetně dlouhodobých servisních smluv za 3,5 miliardy eur (přes 83 miliard Kč). Největší jsou teď výroba tramvají pro trojměstí Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg, metro pro Varšavu a tramvaje do Helsinek.

PPF Telecom měla loni zisk 36 miliard korun

Ekonomika

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám