Článek
V meziměsíčním srovnání obchodníci v červenci utržili o 0,3 procenta méně, oznámil v pátek Český statistický úřad.
V porovnání s loňským červencem vzrostly obchodníkům tržby za prodej pohonných hmot a nepotravinářského zboží, naopak za prodej potravin poklesly. „Nižší tržby jsme zaznamenali také u prodejen s počítačovým a komunikačním zařízením a s oděvy a obuví,“ uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.
Domácí poptávka je hlavním motorem současného růstu ekonomiky. „V červenci si ovšem vzala oddechový čas,“ poznamenal hlavní ekonom společnosti Deloitte David Marek. Upozornil, že meziroční tempo růstu 2,5 procenta je nejpomalejší za posledních 19 měsíců.
Přestože došlo v červenci ke zpomalení růstu maloobchodních tržeb, měla by i v dalších měsících zůstat domácí poptávka podle ekonomů silná. „Podporuje ji zejména růst mezd, který letos zrychlil na téměř osm procent. Naopak brzdou zůstává nadprůměrně vysoká míra úspor domácností,“ poznamenal Marek.
Stejně to vidí i analytik Citfin Miroslav Novák. „Ze slabšího července určitě nelze dělat ukvapené negativní závěry o zhoršujícím se spotřebitelském apetitu českých domácností. Inflace zůstává stabilizovaná, nezaměstnanost nízká a mzdy v reálném vyjádření velmi slušně rostou,“ prohlásil.
Červenec je tak i podle něj spíše jen „zaškobrtnutím“ maloobchodu a v dalších měsících dojde k opětovnému zrychlení prodejů. „V souhrnu za celý letošní rok mají maloobchodní tržby zatím i nadále našlápnuto k růstu kolem čtyř procent,“ odhadl Novák.
Dolů šly prodeje potravin a oblečení
Podle analytika Banky Creditas Petra Dufka už je na červencových tržbách zřejmě vidět efekt vysokého srovnávacího základu i přetrvávající neochoty českých spotřebitelů k větším nákupům.
„Ostatně i struktura růstu tržeb tomu odpovídá. Největší příspěvek k růstu tržeb měly jako letos již tradičně pohonné hmoty. Čím jsou levnější, tím více se jezdí, a tedy i více čerpá u pump,“ poznamenal ekonom.
Druhými v pořadí, co do příspěvku, jsou internetové obchody. „Ty míří k dalšímu rekordu v řadě. Je vidět, že se lidé sice částečně do kamenných obchodů vrátili, ale na ty internetové rozhodně nezanevřeli,“ podotkl Dufek.
Dražší potraviny podle něj naproti tomu od nakupování spíše odrazovaly, a to se projevilo i ve slabších tržbách obchodů s převahou potravin. „Zákazníci jsou i v tomto směru cenově citliví a neskousnou opravdu vše,“ dodal.
Ve specializovaných prodejnách potravin klesly tržby v porovnání s loňským červencem o 1,4 procenta a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin o 0,9 procenta, upozornili statistici.
Z jednotlivých sortimentních skupin se v první polovině prázdnin dobře vedlo nejen prodejcům pohonných hmot (meziročně +8,3 procenta), ale i obchodům s kosmetikou a toaletních potřeb (+7,9 procenta) a lékárnám (+5,9 procenta). Naopak klesaly tržby z prodeje počítačů a mobilních telefonů (-5,3 procenta) a z prodeje oblečení a obuvi (-1,5 procenta).