Hlavní obsah

Prodej aut celosvětově zpomaluje. A s ním i světová ekonomika

Novinky, tov

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Světová ekonomika zažívá nejprudší zpomalení od finanční krize. Jedním z hlavních viníků i obětí je automobilový průmysl, píše deník Financial Times.

Foto: Thomas Peter, Reuters

Světové prodeje aut táhne dolů hlavně čínský trh.

Článek

Loni došlo k prvnímu propadu celosvětových prodejů aut od finanční krize před deseti lety. Prodeje klesly o tři procenta a výroba zhruba o 2,4 procenta. Mezinárodní měnový fond (MMF) odhaduje, že tento faktor měl více než čtvrtinový podíl na zpomalení růstu světové ekonomiky mezi lety 2017 a 2018, píší Financial Times. Ještě výrazněji pak zasáhl zahraniční obchod.

Někteří šéfové automobilek z problémů viní americkou obchodní politiku, konkrétně obchodní válku s Čínou.

„Tato obchodní válka ovlivňuje náladu zákazníků a může skutečně rozvrátit světovou ekonomiku,“ prohlásil šéf Volkswagenu Herbert Diess. Upozornil, že právě kvůli obchodní válce je automobilový trh v Číně v recesi. „To nás děsí,“ dodal Diess.

Zlatá žíla vysychá: Propad prodejů na čínském trhu dělá vrásky automobilkám

Ekonomika

Podle MMF ale za poklesem prodejů aut v Číně stojí spíše vnitropolitické změny jako ukončení daňových úlev při nákupu vozu nebo zpřísněná regulace úvěrového trhu.

V Evropě je pak hlavním faktorem zavádění nových emisních testů, slabý růst HDP Velké Británie kvůli nejistotě kolem brexitu a také potíže tureckého hospodářství. V některých zemích začíná prodeje aut ovlivňovat i rostoucí nabídka služeb sdílení vozů, tzv. carsharingu.

Automobilový průmysl ovlivňuje zdraví světové ekonomiky více, než naznačuje podíl na světové výrobě. Výrobci aut živí mnoho subdodavatelů dílů, jsou velkým odběratelem materiálů, chemikálií nebo elektroniky. Jejich prosperita ovlivňuje i miliony pracovních míst v oblasti prodeje, oprav a údržby aut.

Obavy z nových amerických cel

Další vrásky na čele nyní dělají šéfům evropských automobilek obavy z toho, že USA v rámci eskalující obchodní války zavedou 25procentní cla. O clech na dovoz aut by měl americký prezident Donald Trump rozhodnout do 13. listopadu.

Rodí se nový gigant, Fiat Chrysler a PSA se předběžně dohodly na sloučení

Ekonomika

Americký ministr obchodu Wilbur Ross minulý měsíc v rozhovoru pro Financial Times uvedl, že Washington dává přednost jednání s EU před zavedením cel na auta. Toto riziko však stále existuje, ostatní země by navíc zareagovaly odvetou. Některé analýzy upozorňují, že by to vedlo k poklesu výroby v USA a ztrátě více než 600 000 pracovních míst.

„Pokud to udělají, všichni prohrajeme,“ tvrdí šéf BMW Oliver Zipse. Zavedení nových cel na auta by podle něj ohrozilo výrobu a zaměstnanost v továrně BMW v Jižní Karolíně.

Analytici i samotné automobilky upozorňují také na výzvy, které v blízké budoucnosti přinese rostoucí podíl výroby elektromobilů. K tomu je nutí plnění emisních cílů. Aby dražší elektromobily dokázaly prodat, budou muset snížit ziskové marže. Dopad pocítí i dodavatelé, elektrická auta potřebují při výrobě méně dílů než ta klasická.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám