Hlavní obsah

Přeskočila Teslu, teď chce čínská firma dobýt Evropu novým, extrémně levným elektromobilem

Evropské automobilky čelí sílící konkurenci. Nyní jejich pozornost poutá hlavně čínská společnost BYD, která příští rok plánuje uvést na kontinentu svůj levný elektromobil Seagull. Jeho cena by neměla přesáhnout 20 tisíc eur, tedy v přepočtu půl milionu korun. Firmy vůz zneklidňuje natolik, že zvažují nové strategie, jak čínské hrozbě čelit.

Foto: Profimedia.cz

Čínská společnost BYD míří se svým vozem Seagull do Evropy a nahání strach místní konkurenci.

Článek

Automobilka BYD na trhu působí od roku 2003, předtím se osm let věnovala výrobě baterií. S rozvojem elektromobility její význam zásadně vzrostl. Loni dokonce předstihla Teslu a stala se největším světovým výrobcem elektromobilů.

Svůj model Seagull prodává na čínském trhu dokonce za méně než deset tisíc dolarů, tedy asi 230 tisíc korun. V Evropě musí BYD vozidlo zdražit kvůli místním standardům a clům. I tak by ale Seagull měl být výrazně levnější než konkurenční vozy evropských výrobců, jejichž cena se pohybuje kolem milionu korun.

Zájem moc není, přesto bude za 11 let polovina prodaných aut elektrických, myslí si agentura

Ekonomika

Evropské, ale také americké automobilky nutně potřebují úspěch svých elektromobilů. Má jim pomoci zvládnout blížící se zákaz prodeje nových vozů se spalovacími motory. Levná čínská konkurence tak ohrožuje jejich budoucí postavení na pro ně klíčovém evropském trhu.

„Velmi podrobně sledujeme tento i další modely, které přicházejí od čínských výrobců,“ cituje agentura Bloomberg Martina Sandera, který má ve Fordu na starosti prodeje elektromobilů v Evropě. „Samozřejmě že jsme nervózní, když na trh přichází nová konkurence,“ dodal.

Firmy clům nevěří

Seagull by nyní měl být trumfem BYD nad místní konkurencí. Ve světě sklízí pochvaly za kvalitní zpracování, design a technologie. Společnost plánuje vedle základního modelu uvést také o pět tisíc eur dražší variantu a představit chce i městský vůz. V Evropě by také ráda otevřela dvě továrny, aby zmírnila dopady evropských cel.

Foto: Profimedia.cz

BYD Seagull

„Každý z odvětví by měl o tomto autě mluvit,“ domnívá se Terry Woychowski, prezident společnosti Caresoft, která hodnotí kvalitu vozidel a radí automobilkám s redukcí nákladů. Seagull podle něj může změnit pohled celého automobilového průmyslu na levná vozidla.

Evropská unie čínské elektromobily prověřuje a zvažuje, že cla na jejich dovoz ještě zpřísní. Spojené státy k tomuto kroku už přistoupily. Prezident Joe Biden oznámil, že je zečtyřnásobí. Evropa si však takovou přísnost zřejmě nebude moci dovolit. Zdejší výrobci automobilů jsou na čínském trhu závislí daleko více než jejich američtí kolegové. Mohla by je tak zásadně poškodit případná čínská odvetná opatření.

I proto evropské automobilky příliš nevěří, že jim EU s čínskou konkurencí pomůže. Vymýšlejí tak jiné strategie. Například Renault hledá partnery, kteří mu pomůžou snížit náklady na výrobu malých vozů. Stellantis zase v září začne prodávat vozy, které vyrobil ve spolupráci s čínskou společností Zhejiang Leapmotor Technologies.

„Nemáme v úmyslu nechat toto cenové pásmo otevřené pro naše čínské konkurenty,“ uvedl výkonný ředitel společnosti Stellantis Carlos Tavares.

Špicar: V bitvě o elektroauta musíme přidat. Jinak hrozí problém

Ekonomika

Výběr článků

Načítám