Hlavní obsah

Aby to lidi bolelo. Ekonom vysvětlil, proč nové emisní cíle EU povolenky ještě víc zdraží

Vyšší cena povolenek, kvůli níž domácnosti zaplatí víc za plyn, uhlí, naftu i benzín. To podle odborníků způsobí nový cíl snížení emisí oxidu uhličitého v Evropské unii o devadesát procent oproti roku 1990, na němž se minulý týden dohodli ministři životního prostředí členských států.

Foto: ČTK

Ilustrační foto

Článek

Pět procent z klimatického závazku sice budou moci země kompenzovat finanční podporou projektů na snížení emisí jinde ve světě, ale i tak jde o nový závazek nad rámec těch současných.

Český ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) dohodu označil za úspěch. Podle pravděpodobného příštího ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka (ANO) je to ale naopak. Tvrdí, že tím budoucí emisní povolenky pro domácnosti zdraží.

„To, co přijala rada ministrů, je naprostá katastrofa. Je to ve finále zásadní utažení zelených kohoutů,“ řekl Novinkám Havlíček.

Znamená to podle něj opět větší tlak na dekarbonizaci a další zpřísnění cílů ve chvíli, kdy i ty aktuální jsou těžko splnitelné. Unie totiž dosud žádný cíl k roku 2040 neměla. Platil záměr snížit emise o 55 procent do roku 2030 a dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2050.

Experti souhlasí s Havlíčkem

O věci ještě bude jednat Evropský parlament. Pokud by ale nový cíl posvětil, požene to ceny povolenek nahoru, shodují se s Havlíčkem experti.

Hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček uvedl, že pro splnění přísnějších cílů bude nutné, aby cena povolenky rostla. „Když to obyvatele bolet nebude, nezmění své chování a cíle se nepodaří dosáhnout. Jestliže má systém způsobit změnu chování lidí tak, že budou produkovat méně emisí, musí to nutně citelně bolet,“ řekl Novinkám.

V komunikaci politiků je podle něj rozpor. „Na jedné straně říkají, že chtějí splnit cíl bezemisní ekonomiky do roku 2050, ale na druhou stranu prohlašují, že to občany nebude bolet, budou to mít kompenzované a prakticky si toho ani nevšimnou. Je to ale jen chlácholení politiků a potom se všichni budou divit, že je to horší,“ doplnil.

Nový závazek hrozí zdražením povolenek i podle hlavního analytika společnosti XTB Jiřího Tylečka. Ten upozornil, že už v současnosti v kontrastu s představou Evropské komise o maximální výši ceny povolenky 45 eur (1100 korun) se u budoucích kontraktů po mírnému propadu z minulého týdne opět prodávají za téměř 70 eur, tedy 1700 korun.

Povolenky budou nakupovat dodavatelé energií a paliv a lidem je promítnou do cen včetně těch u čerpacích stanic. Dopady mohou být podle analytiků pro některé rodiny až v desítkách tisíc korun ročně.

Při ceně povolenky 45 eur by litr benzínu zdražil o 3,27 Kč a nafty o 3,55 Kč za litr. Plyn by podražil o 272 korun za megawatthodinu a metrák uhlí asi o čtyři stovky. Při ceně kolem 80 eur už by ale cena benzínu vzrostla o 5,88 Kč, nafty o 6,38 koruny, megawatthodiny plynu o pět set korun a metrák uhlí by podražil o více než 700 korun.

A nepomůže moc ani to, že se ministři nově domluvili na odkladu spuštění systému o rok, tedy od ledna 2028.

„To, že se to odsouvá, je dobrá zpráva z toho pohledu, že budeme mít více času na přípravu a další jednání, která by mohla vést k tomu, aby se systém zmírnil. Ale platí, že cíle budeme muset splnit o rok dřív, a to bude dál tlačit a růst ceny povolenek,“ upozornil Křeček.

Rodící se vláda povolenky odmítá

Havlíček tvrdí, že vznikající vláda povolenky v Česku nezavede, podobně se vyjádřili i zástupci SPD a Motoristů.

Výběr článků

Načítám