Článek
Beránek přitom nepředpokládá, že by se prodej zájezdů na poslední chvíli v příštím roce vrátil na loňskou úroveň. I když politická situace v Iráku nebo nemoc SARS odezní, nevrátí se většina klientů ke kupování zájezdů dlouhou dobu před dovolenou. Důvodem je převis nabídky nad poptávkou.
"Lidé zkrátka vědí, že kdykoli v průběhu roku nakoupí kvalitní a zároveň levné zájezdy kamkoli," řekl Beránek. To, že lidé více nakupovali zájezdy na poslední chvíli, se projevilo také poklesem tržeb cestovních kanceláří a agentur za první pololetí, a to o 8,6 procenta, tedy o necelou miliardu korun. Cestovní kanceláře a agentury ročně utrží asi 23 miliard.
Prim hraje stále Chorvatsko
Prodej zájezdů na poslední chvíli podle Beránka v příštím roce ještě poroste. Ne však již tak razantně jako letos, kdy se na poslední chvíli prodalo o osm až deset procent víc zájezdů než v předchozím roce.
Celkově letos do ciziny vyjede asi o pět až sedm procent více českých turistů než loni. Mohlo by jich tedy být již 3,5 miliónu. Poklesne však počet těch, kdo cestují prostřednictvím cestovních kanceláří. Loni jich bylo asi 1,2 miliónu a letos Beránek čeká pokles na milión lidí.
Nejvíce českých turistů strávilo letošní dovolenou stejně jako v předchozích letech v Chorvatsku. Pobřeží Jadranu by podle odhadů Mag Consulting mohlo přilákat poprvé až milión Čechů, když loni k chorvatskému moři jelo asi 900 tisíc Čechů.
Více lidí vycestuje také na Slovensko. Letos by tam dovolenou mohlo trávit asi půl miliónů Čechů, když loni jich bylo 450 tisíc. Mezi státy, kde Češi tráví dovolenou nejčastěji, je také Itálie a Španělsko.