Hlavní obsah

Mnohamiliardový tendr na vlaky ve středních Čechách nabírá zpoždění

Středočeský kraj

Rekordní soutěž na zajištění hlavních vlakových linek ve středních Čechách, označovaná kvůli mnohamiliardové výši zakázky za soutěž století, se prodlouží. Vedení Středočeského kraje rozhodlo o posunutí termínu pro podání finálních nabídek. Vybírá se železniční dopravce, který pořídí nové velkokapacitní elektrické vlaky a bude je provozovat na vybraných tratích v Praze a středních Čechách následujících třicet let. Hodnota zakázky se odhaduje na více než 140 miliard korun.

Foto: PID

Soutěží se nový dopravce pro pražské a středočeské vlakové linky . Ilustrační foto

Článek

Soutěž byla vyhlášena letos v únoru a do května mohli zájemci podávat předběžné nabídky. S těmi, kdo se přihlásili a splnili kvalifikační požadavky, teď organizátoři regionální dopravy vedou detailní jednání. „Soutěže se účastní dopravci ARRIVA vlaky, České dráhy a RegioJet,“ vyjmenovala mluvčí Středočeského kraje Zuzana Žídková firmy účastnící se aktuální fáze tendru.

Vítězný dopravce má pořídit 133 elektrických vlakových souprav, které nasadí na páteřní železniční linky spojující Prahu a Středočeský kraj či na novou modernizovanou trať do Kladna včetně budované odbočky ve směru Letiště Václava Havla a případně také na další rozvojové směry, jako je například plánovaná linka do Mladé Boleslavi.

Téměř půlroční odklad

Původní předpoklad pro podání konečných nabídek byl do konce roku 2025. „S ohledem na celkovou složitost projektu a projednání široké škály aspektů se tento termín ukázal jako nereálný,“ uvedla Žídková v tiskové zprávě. Středočeský kraj a Praha proto rozhodly o posunutí termínu a nový harmonogram předpokládá podání konečných nabídek do poloviny května 2026. „Zadavatelé chtějí poskytnout dostatečný prostor na dokončení jednání a sestavení konečných nabídek,“ zmínila Žídková důvod pro posun.

Kvůli tomu se patrně pozdrží i nasazení vlaků na tratě. V soutěži vybraný dopravce měl začít nasazovat nové vlaky do provozu postupně od roku 2029. „Aby bylo možné zahájit provoz nových jednotek v plánovaném termínu, je zapotřebí smlouvu s vítězným dopravcem uzavřít nejpozději na počátku roku 2026,“ zmínil při vyhlášení soutěže ředitel ROPID Petr Tomčík, který potvrdil, že se jedná o dosud největší zakázku na nová vozidla. Nyní to vypadá zhruba na půlroční zpoždění.

Víc cestujících

Při zahájení provozu novým dopravcem by se mělo dostat na koleje prvních šedesát souprav. V první fázi by se měly velkokapacitní soupravy objevit na tratích z Prahy do Kolína, Kladna, Berouna, Kutné Hory nebo Českého Brodu. Podle dřívějšího vyjádření náměstka pražského primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) se díky nasazení velkokapacitních vlaků zvýší počty přepravovaných cestujících v hustě obydlené pražské aglomeraci a elektrické soupravy budou nahrazovat vysloužilé dieselové lokomotivy. Kapacita jedné nové soupravy označované jako EMU 400 je 380 sedících cestujících.

„S novými vlaky by měly přijít také kratší intervaly mezi spoji na stávajících linkách,“ doplnil krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN). Středočeský kraj i Praha se budou na financování podílet zhruba rovným dílem.

Výběr článků

Načítám