Hlavní obsah

Lufthansa musí přijít s ústupky, aby jí Evropská komise povolila převzetí podílu v ITA Airways

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Plánované převzetí minoritního podílu italských aerolinek ITA Airways německou Lufthansou může poškodit hospodářskou soutěž a vést k vyšším cenám. V pondělí to uvedl antimonopolní úřad Evropské komise, který tak zopakoval své stanovisko z ledna, kdy se začal transakcí zabývat. Zvýšil tím tlak na německého dopravce, aby přišel s většími ústupky, uvedla agentura Reuters.

Foto: Remo Casilli, Reuters

Letadlo ITA Airways na římském letišti Fiumicino.

Článek

Lufthansa se po letech dlouhých jednání loni v červnu s italskou vládou dohodla na převzetí 41procentního podílu v ITA Airways za 325 milionů eur (8,2 miliardy Kč).

Evropská komise však proti tomuto záměru opakovaně vystupuje, přičemž její antimonopolní úřad nyní uvedl, že dohoda ohrožuje konkurenci u tras nejen na krátké vzdálenosti z Itálie do střední Evropy, ale i na delší vzdálenosti, a sice z Itálie do USA, Kanady, Japonska a Indie.

Dohoda by rovněž posílila dominantní postavení ITA na hlavním milánském letišti, obává se regulátor.

Evropská komise proto německému podniku a italskému ministerstvu hospodářství zaslala seznam námitek, uvedla v pondělí v tiskové zprávě.

Lufthansa a italská vláda nyní mohou předložit nové návrhy, aby obavy komise ze zhoršení konkurenčního prostředí rozptýlily. Evropská komise je exekutivním orgánem Evropské unie a má rozsáhlé pravomoci. Mimo jiné plní i roli antimonopolního úřadu EU.

Plán Lufthansy převzít část ITA Airways podtrhuje současnou vlnu konsolidace v odvětví letecké dopravy. Například společnost IAG, která mimo jiné vlastní britské aerolinky British Airways, se snaží převzít španělskou leteckou společnost Air Europa.

Italská státní společnost ITA Airways vzešla ze zkrachovalé Alitalia, svůj provoz zahájila v roce 2021. Za rok 2022 vykázala ztrátu kolem 486 milionů eur, zejména kvůli přetrvávajícím důsledkům pandemie covidu-19 a rostoucím nákladům na pohonné hmoty.

EK odmítla plán Lufthansy převzít podíl v italských aerolinkách

Ekonomika

Reklama

Výběr článků

Načítám