Hlavní obsah

Lístek do kina vyjde online dráž. Poplatek se ukáže až v košíku

Nákup lístku do kina nebo na koncert online dokáže nepříjemně překvapit. Na konci objednávky vyskočí k ceně další desítky korun navíc jako manipulační poplatek. Přirážka je běžná u multiplexů i kulturních institucí, za každou vstupenku zvlášť. Zákazníci to kritizují, prodejci tvrdí, že jde o pokrytí nákladů na provoz prodejních systémů a platebních bran.

Foto: Shutterstock

K ceně vstupenky si některá multikina přirážejí manipulační poplatek, jejich zákazníci to kritizují.

Článek

„Poplatek zákazník platí pouze, když si objedná vstupenku online a ne na pokladně v kině. Manipulace zahrnuje odeslání QR vstupenky na e-mail a tím to končí,“ postěžoval si na síti LinkedIn uživatel Jan Drápal. Podobných reakcí je v online prostředí dost. Nejčastěji míří na multikina, kde poplatek činí 20 až 30 korun, a promotéry koncertů, kde si lidé připlatí i stokorunu.

Prodejci se brání, že distribuce lístků online neznamená jen odeslání digitální vstupenky. „Poplatek pokrývá technické náklady, především provoz platební brány a zákaznické podpory,“ uvádí na svém webu multikina Cinema City. Jejich řetězec je v Česku největší a diváci ho kvůli poplatkům často kritizují.

„Rozdíl v ceně u online nákupu souvisí s investicí do infrastruktury a zabezpečení našeho digitálního rezervačního systému,“ odpověděla na dotaz Novinek mluvčí Cinema City Nicol Richterová. Připomněla, že kdo chce ušetřit, může lístek koupit u pokladny nebo samoobslužného pultu. Nespokojenost s manipulační přirážkou podle ní firma vnímá. „Zvažujeme úpravu struktury poplatků,“ naznačila.

Zákazníci se obracejí i na server VašeStížnosti.cz, který se ochranou spotřebitelů zabývá. „Přestože bychom upřednostňovali zahrnutí poplatku do samotné ceny vstupenky, tyto společnosti jednají s největší pravděpodobností v souladu se zákonem,“ uvedl Martin Pitron ze společnosti dTest, která server provozuje.

Zdůraznil, že o konečné ceně se zákazníci dozví už před uzavřením smlouvy, v online nákupním košíku a rekapitulaci objednávky. Prodejci také poplatek uvádějí v obchodních podmínkách, které kupující musí odsouhlasit.

„Drip pricing“

Roli hraje také nastavení obchodního modelu. Cena vstupenky připadne organizátorovi akce, tedy kinu, festivalu nebo divadlu. Manipulační poplatek je příjmem platformy prodávající lístky, například ColosseumTicket nebo Ticketmaster. Podobně jako u letenek, jejichž cena jde aerolinkám, poplatek provozovateli systému.

Zákazníci si ovšem stěžují nejen na samotnou cenu, ale také na transparentnost. Poplatek se často zobrazí až v posledním kroku objednávky, kdy už je člověk rozhodnutý ke koupi. Obchodníci to nazývají „drip pricing“, tedy postupné navyšování ceny během objednávky. Nižší cena naláká, přirážka se odhalí až těsně před platbou.

Na dodatečné manipulační poplatky si stěžují lidé nejen v Česku, ale i v dalších zemích. Ve Spojených státech tvoří běžně až 40 procent ceny vstupenky, vláda prezidenta Joea Bidena v roce 2023 vyzvala k zákonné povinnosti uvádět konečnou cenu hned na začátku nákupu. V Německu soud zakázal účtování poplatku za PDF digitální vstupenky, protože si ji zákazník tiskne sám a žádná služba nevzniká.

Anketa

Vadí vám manipulační poplatek při nákupu online vstupenky?
Ano, je to skrytý způsob zdražení nákupu.
92,5 %
Vadí mi jen tehdy, když se zobrazí až v posledním kroku nákupu.
2,5 %
Nevadí, pokud je jasně uvedeno, co poplatek zahrnuje.
0 %
Ne, beru to jako standardní součást online nákupu.
0 %
Vůbec jsem nevěděl/a, že se při online nákupu něco takového účtuje.
5 %
Celkem hlasovalo 80 čtenářů.
Související témata:

Výběr článků

Načítám